Bipolär och graden av paranoja

Mer
12 år 1 månad sedan #467554 av Nick
Lider de som diagnostiseras med bipolär sjukdom ofta av paranoida vanföreställningar när de är hypomaniska, maniska eller deppiga.

Eller är paranoida inslag enbart förknippat med en mer schizo inriktad störning som schizoaffektiv, schizofreni?
Mer
12 år 1 månad sedan #467560 av Geta
Ingen aning. Det borde någon med bipolär svara på.
Mer
12 år 1 månad sedan #467606 av Nissegossen
Hej och Välkommen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #467707 av Admin1
Paranoia är en särskild sorts vanföreställning och ofta kan den vara en mildare typ t.ex vid paranoida psykoser som anses mer verklighetsanknutna. Vid schizofreni kan paranoian och vanföreställningarna vara bisarrare. T.ex vid extremt bisarra vanföreställningar så räcker detta enbart för att få schizofrenidiagnos. Det typiska symptomet vid psykos är vanföreställningar och man brukar säga ingen psykos utan vanföreställningar. Jag har läst avsnittet Affektiva psykoser i Cullbergs bok Psykoser och det verkar som om paranoia kan förekomma vid bipolära psykoser.
Mer
12 år 1 månad sedan #467717 av Nick
Admin1,

Tack för svaret!

Det som jag tycker är frustrerande att lida av psykisk sjukdom är att alla diagnoser går in i varandra. Det är ju vanligt att läkare med hur mycket erfarenhet som helst sätter olika diagnoser på samma patient.

Jag har fått diagnosen schizoaffektiv av en läkare som jag har förtroende för. Men ska jag vara ärlig så tror jag att bipolär av någon grad mer passar på mig. Mina psykotiska problem har ju inte gjort mig avskärmad från verkligheten och mellan skoven så mår jag faktiskt riktigt bra(med medicin). Medicinen håller dock mina grandiosa vanföreställningar som sedan leder till paranoida i schack under en dålig period vilket jag är jävligt glad för. Dock så var jag bra omskakad efter den första psykosen och det tog ett jävla bra tag innan jag blev mig själv igen. Det kändes som om hela världen hade vänts ut och in och jag mår dåligt bara jag tänker på det idag.

Jag har ungefär 2 , 3 dåliga perioder på ett halvår. Och då sträcker dom sig i max 2 veckor. Det senaste halvåret har jag dock klarat mig utan att öka neuroleptika under dessa perioder. Så det börjar väl leda till det bättre hoppas jag.

Mina psykiska problem kommer främst från ett destruktivt liv med en hel del narkotika användning. Cannabis som är den enda drogen förutom alkohol jag har varit beroende av har jag rökt sen jag var 16 - 30år och stimulanter sysslade jag en hel del under åren 18 - 25år. Full på Starköl varje helg i 14 år.

Som man bäddar får man ligga som det så fint heter! :bravo:
Mer
12 år 1 månad sedan #467934 av Admin1
Det kan vara svårt att skilja mellan bipolär och schizoaffektiv för de är ju ganska lika. Vid schizoaffektiv skall man haft minst 2 veckors psykos utan samtidig depression eller mani. Det är ju inte så stor skillnad egentligen mot bipolär och schizoaffektiv och den senare räknas nog som lite svår att diagnosticera. Bipolär är besläktad med schizofreni och de med schizofreni har oftast någon i släkten med bipolär eller schizofreni. Under en längre tid och 10 år kan psykosdiagnoserna variera på grund av att sjukdomen förändras. Så alla skillnader diagnos är inte diagnosfel.