Röster?!

Mer
19 år 9 månader sedan #2575 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Röster?!
Då jag var på sjukhuset för medicinbyte så fick jag någonting riktigt konstigt. Berättade det inte för läkaren, eftersom jag inte trodde det var hallucinationer. Om TV'n t ex var på eller folk pratade lät det som om någon kallade på mig. Jag provade att gå till rummet där det var tyst men hörde ingenting. Vad kan detta ha varit? Kanske bara inbillning. Har annars inte haft riktiga hallucinationer med i symtombilden.
Mer
19 år 9 månader sedan #2577 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Röster?!
Jo det låter ju minst sagt troligt att röster just är röster. Mina så kallade röster bygger nog endast på mitt klyna jag då det finns en sida som vill en sak och en annan som vill motsatsen. Det blir då någon som kommenterar det jag gör och säger till mig vad andra tycker och tänker, ber mig ta livet av mig och säger åt mig vad jag ska göra. Tycker mitt tankesätt liknar gollums från sagan om ringen då jag för dialoger med mig själv.
Mer
19 år 9 månader sedan #2588 av Maran
Svar från Maran i ämnet Röster?!
Har fått problem med annan sak när det gäller ljud och röster.Tycker att min vän säger saker som han absolut inte säger ofta,som inte ens liknar det han skulle ha sagt??Och när han inte säger något överhuvudtaget tycker jag att han säger saker.Så då blir det missförstånd hela tiden.

Sedan brukar jag försöka tänka att det är min andning eller ngt med kroppen ellr ngt närliggande ljud,grannar tex som gör att jag tycker jag hör röster.Hjälper lite ibland.Men det är svårare att tro det när det kan bli värre med sådana ljud utifrån fast,jag har öronproppar i öronen.

Vad är det för fel om man är väldigt ljudkänslig?Överspända muskler??

Brukar också få så där att jag tycker någon säger ngt till mig,sjunger,skriker när det är andra ljud.Som man har svårt att urskilja ljud.?Har ju börjat få mer av detta med ljud och röstfenomen.. :cry:
  • fredrik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #2737 av fredrik
Svar från fredrik i ämnet Röster?!
hur vet jag om jag är schiznofen?
jag hör röster hela tiden.. dels min egen som talar mina tankar i huvudet och ddels en annan en ond sita av mig typ.. tlx en gång satt jag på en buss och då satt en tant framför mig och då gav den onda rösten mig en bild av hur jag mördade henne.. fast det gjorde jag naturligtvis inte. sendan har den rösten sakt en massa elaka saker och skit..
är jag schiznofren?
Mer
19 år 8 månader sedan #2739 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster?!
Hej, Fredrik!

Jag tycker alltid att om man tror sig ha schizofreni så skall man söka råd från en psykiatriker. Det bästa är att få ett klart besked och slippa att gå och fundera över om man har drabbats av denna sjukdom.

Vid diagnos av schizofreni utgår man från symptomen man har , men för att få diagnosen måste man ha minst ett symptom till än hörselhallucinationer t.ex. vanföreställningar, negativa symptom, desorganiserat tal och desorienterat eller katatont beteende. Dessutom kroppsliga sjukdomar kan ge liknande symtom som schizofreni och man måste utesluta dem t.ex. med hjärnröntgen och EEG.
Du kan läsa rätt bra om symptom och diagnos på Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ex_se.html

Admin