personligheter

  • Anna G
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #2312 av Anna G
personligheter skapades av Anna G
Hejsan!
Jag är här inatt för första gången, skrev lite om medicin nyss. Iallafall, jag tänkte jämföra lite och höra vad ni tycker.
Tre läkare som inte känner mig har gett mig diagnos Psykos UNS och Vanföreställningssyndrom, en av dem har ångrat sig i efterhand, de andra har jag inte träffat igen.
Läkare och min psykolog som känner mig säger att jag dissocierar eller har dissociativ identitetsstörning. Dvs jag upplever att jag har flera olika personer som jag delar kropp med. Dessa personer pratar med varandra och med mig, i mitt huvud, men det är sällan skrämmande. Någon är elak, men ett av barnen brukar vilja ha godis till sig själv i affären och då blir hon väldigt högljudd eller köper helt enkelt godiset själv. Min flickvän känner den lilla och dom brukar käka godis ihop, prata etc.

Att de pratar med mig och med varandra måste ju klassas som att höra röster, men jag ser dem inuti mig också, och jag vet att de ser mig, de är så mycket mer än någon röst. Och det stör inte att de pratar, och vi kan ha olika åsikter om saker.
De pratar med min sambo om mig, gör andra människors "röster" det också?

Vi har blivit utsatta för mkt övergrepp i barndomen och det är därför vi är som vi är. En av oss är wiccan (en form av New Age) och det är hon som verkar vara psykotisk för andra, hon vill att vi ska ta livet av oss för att "uppgå i universum" eftersom livet i en kropp är hemskt.
Jag förstår ju att jag/vi bara är en enda fysisk person, jag hör aldrig någonsin röster utifrån, jag kan intellektuellt se att detta "vi" är en försvarsmekanism som jag haft sedan jag var liten.

Vad jag undrar är om ni har några reflektioner eller jämförelser, om ni känner igen er, eller så.
Mentalskötarna verkar nämligen inte ens känna till ordet dissociera, så jag är ganska ensam i det här.
Jag har sett en dokumentär om en kvinna som heter Marlene och som har det likadant, det var skönt att se.

Tacksam för svar
/Anna G
Mer
19 år 8 månader sedan #2326 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet personligheter
Hej Anna
Det var intressant det du berättade om hur du fick rösterna till olika personer inom dig. Jag hör också röster, men du verkar hantera det bättre än mig. Jag hör röster men agerar utåt sett helt normalt fasten de flyger röster från alla håll och kanter i mitt huvud. Mina röster är elaka, dömande och allt jag säger och gör hånas av dessa röster. Det är precis som om rösterna är väldigt verkliga och dessa röster kan inte komma från mig. tänk om dessa röster finns? Om rösterna tillhör någon i andevälden. Jag blir av med mina röster genom att umgås med de människor som jag mår bra av, höja medicinen, be till Jesus, läsa bibeln och skämma bort mig själv, samt att hela tiden hålla mig sysselsatt med något som är viktigare än att lyssna på avundsjuka röster som vill att deras fula ord ska få fäste och att jag blir destruktiv mot mig själv.
Mer
19 år 8 månader sedan #2334 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet personligheter
Många vanliga människor tror att schizofreni är multipla personligheter, men det är helt fel. Multipla personligheter är dissociativ störning, som oftast drabbar kvinnor som utsatts för övergrepp i barndomen.

Det finns en kanadensisk sajt, som har självdiagnostik online av olika psykiska sjukdomar. Det kostar 10 USD för alla diagnoser under 10 dagar.
www.mentalhealth.com/
Det går att skriva ut resultaten och ta med och visa sin läkare/psykolog.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2384 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet personligheter
Jag förstår nu att det var ett misstag att sätta min fot på det här forumet och önskar att det gick att radera. Det här är inget forum där jag som kvinna som råkat ut för våldtäktsmän kan känna mig trygg, med den inställning till kvinnor som Admin visar i inlägget nedan.
Jag lovar att inte rekommendera forumet till någon och är glad att jag inte är schizofren och i behov av forumet.

Det blir värre, inte bättre, av att det här ursäktas som ett skämt. Jag trodde att skämt på andras bekostnad inte var ok.

/Anna G

"Jag har en bra ide. Sverige vill ju gärna stödja fattiga och sämre utvecklade länder. Varför inte ordna en Thailandsfjälla till varje man med schizofreni? Det skulle ju dessutom lösa problemet med mathållning och omvårdnad på ett billigt sätt.

Admin"
Mer
19 år 8 månader sedan #2391 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet personligheter
Hej!

Vi brainstormar här och försöker hitta lösningar på problem som myndigheterna inte klarat av. Det var flera herrar här som klagade på sin situation, så det finns helt klart problem som behöver lösas.

Kvinnor med schizofreni är mycket färre än män med schizofreni. Kvinnor med schizofreni har en mildare sjukdom och sannolikt också en mycket lättare social situation. Jag vet kvinnor på Schizophrenia.com, som påpekat det.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2393 av D
Svar från D i ämnet personligheter
Hej Anna
Jag tyckte du fick ett ganska bra svar av Admin.
Du kan ju prova att självdiagnostisera dig, och se hurvida det rör sig om psykossjukdom eller dissociativt fenomen. Det finns även vissa personlighetsstörningar som innefattar kortvariga psykotiska upplevelser (borderline tex.)

Vad beträffar "thailandsfjällaförslaget" så tycker jag att det var en utmärkt ide. Det skulle kunna, förutom att lösa problemet med mathållning och omvårdnad, även bidra till en snabbare tillfriskning.