?

Mer
19 år 9 månader sedan #2344 av ophelia
..kanske en dum fråga. Men vad som är schizofreni verkar variera ifrån läkare till läkare.
Själv tror jag att mat och dryck är förgiftet. Är dörädd för kanyler. Tror att de ligger ute på gatan och att jag ska få dem i foten. När jag är ute och går måste jag alltid stanna och inspektera vägen jag går på.
Tror att någon förgiftat mina cigaretter. Måste märka mina paket på ett visst sätt så att de inte kan bli utbytta.
Jag kan inte äta ute på resturanger. Kan inte dricka något ur en flaska som jag inte öppnat själv. Kan inte ha folk hemma på besök. Tror att de ska gå och förgifta maten jag har i mitt kylskåp.
Frukt och grönsker kan jag inte köpa i affären. Kan vara förgiftade.
Jag orkar inte leva så här!!!! :(
Har prövat medicinerna : Haldol, zyprexa, zeldox, fluanxol, seoquel, risperdal och Nozinan...
Mer
19 år 9 månader sedan #2359 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ?
Hej!

Diagnostiken av schizofreni är en bedömningsfråga och därför kan det variera från läkare till läkare ibland. Dessutom kan diagnosen förändras över tiden dvs man kan vandra från en schizofreniform till en annan. Dessutom kan symptomen vara lite otydliga i början, vilket kan bidraga till att diagnoserna varierar. Rekordet jag har hört talas om i Sverige var en kille, som hos 6 olika läkare fick 6 olika diagnoser. Se Hubin om du vill veta mer om diagnostik.
www.hubin.org/publicfamilyinfo/index_se.html

Beträffande läkemedel, så har Leponex den bästa effekten av alla antipsykotika, men det är ett alternativ man tar till när andra preparat inte ger effekt. Det kan ge övervikt (som Zyprexa) och trötthet samt dessutom måste man kolla vitablodkropparna regelbundet.

Förutom läkemedel, så har KBT, patientubildning och familjeintervention effekt på symptom och återfall. Men det finns säkert andra åtgärder som personligt ombud och arbete positiva effekter också. Det finns också självhjälpsgrupper på vissa orter i RSMH:s regi:
www.rsmh.se/sjalvhjalp.htm

Admin

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2779 av alexis
Svar från alexis i ämnet ?
Hej ophelia!
Vad skulle du ha mått bra utav då när du mådde så dåligt?
Mer
19 år 8 månader sedan #2784 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ?
PSR,

Om vanföreställningarna är besvärande kunde du be att få kognitiv beteendeterapi (KBT) mot dem. Tyvärr, kan bara 4 % av Sveriges psykologer denna metod, men det finns en självhjälpsbok i KBT, som beskriver hur man själv kan behandla olika symptom. Boken heter Mind over Mood och kostar 220 kr. Man gör bl.a tanketabeller där man skriver ner vanföreställning och försöker komma på hur sanna och falska de är genom att lägga fram olika bevis. Se recensionen:
www.viska.se/index.php/recension ... -you-think
Mer
19 år 8 månader sedan #2798 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ?
Hej!

Den enda psykologiska behandling som har bevisad effekt vid schizofreni är KBT, men effekten kommer långsamt och behandlingen måste fortgå i minst 6 månader och bestå av minst 11 behandlingstillfällen om 1,5 timme.

Samtalsterapi kan nog ha viss effekt för i en studie i USA på återhämtade så hade nästan alla fått någon slags psykoterapi även om det inte var KBT. Men som sagt det är inte vetenskapligt bevisat, så det kan finnas skäl för vården att neka betala sådan behandling.

Admin
Mer
19 år 5 månader sedan #5666 av ninni
Svar från ninni i ämnet ?
Jag vill återknyta till vad signaturen RSP (?) skriver att någon läkare sagt att psykos beror på stress! Jag undrar bara om man får en psykos är det då liktydigt med att man har sz? Eller kan man få psykos utan att ha sz?

ninni