?

  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5667 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet ?
man kan ha psykos utan att för den skull vara schizofren har jag för mig. För att man ska bli schizofren så ska man ha haft psykos i sex månader. Sen är det en del andra symtom också som gör att man kan bli kallad för schizofren. Jag tror att jag fått min diagnos för att jag gick s psykos i sex månader. Jag rymde nämligen från sjukhuset. Hehe. Äsch det var bara hemskt alltihopa.
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5668 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet ?
Ángående KBT och schizofreni... Jag har fått samtalsterapi under flera års tid nu och det har hjälpt mig väldigt bra. dessutom har jag talat med en alternativ terapeut som varit ett väldigt fint stöd för mig. Hon har bla jobbat med energi arbete och jag är väldigt känslig för energier i imin kropp. Något som min vanliga terapeut kanske inte skulle ha kunnat hjälpt mig med. Så nu är jag i det närmaste symtom fri. Så jag tror att även annan terapi kan hjälpa, inte bara KBT.
Mer
19 år 5 månader sedan #5680 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ?

ninni skrev: Jag vill återknyta till vad signaturen RSP (?) skriver att någon läkare sagt att psykos beror på stress! Jag undrar bara om man får en psykos är det då liktydigt med att man har sz? Eller kan man få psykos utan att ha sz?


Alla psykoser är inte schizofreni utan c:a 50 %. Det finns alltså kortvariga psykoser, som varar kortare tid än 6 månader, som inte är schizofreni. Dessutom finns det andra psykiska sjukdomar med kortvariga psykotiska besvär t.ex. bipolär sjukdom, psykotiska depressioner, borderline, aspergers, schizoaffektiv sjd mm.

Stress diskuteras både för uppkomsten av sjukdomen och de som har schizofreni är ofta stresskänsliga. Det är bra att lära sig att hantera stress. Det finns kurser i det.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... 274-stress
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... chizofreni
Mer
3 år 3 månader sedan #1312572 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Vad är schizofreni?
Tänker att schizofreni är ett paraplybegrepp för många olika sjukdomar med liknande symptomatologi
Mer
3 år 3 månader sedan #1312583 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är schizofreni?
Tidigare delades schizofreni in i flera underdiagnoser. Det ändrades för några år sedan.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312740 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ?
Nu finns bara schizofreni. men man skall bedöma hur allvarliga 8 olika symptomkomplex eller dimensioner.