Saker som rör på sig

Mer
9 år 1 månad sedan #725110 av Psyfeatures
Jag får ofta synhallucinationer när jag är sjuk och en av dom har varit att ibland ser det ut som att saker rör sig när dom egentligen inte gör det. Detta kan vara i formen av att något platt, till exempel att dataskärm verkar röra sig som små lugna vågor i vatten, att skärmen är i flytande form. Ett annat exempel är att märken/fläckar på väggarna förflyttar sig inom ett visst område.

Den sistnämnda hände senast för några veckor sedan ihop med att taklister rörde på sig som ett rullband, alltså som om att taklisten var längre än den borde varit och matades ut genom väggen så att hela skiten rörde på sig. Jag började då med euforiskt humör ifrågasätta verkligheten och tänkte att jag kanske kunde använda hjärnan för att röra/flytta på saker. Detta gick över när jag blev friskare dock.

Någon som varit med om något liknande? Tycker det är en skum sak när det händer och det kan vara rätt irriterande och nästan lite skrämmande när det ser ut som att väggarna rör på sig om man sitter i ett trångt utrymme.
Mer
9 år 1 månad sedan #725122 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saker som rör på sig
Jag tror att det är ganska vanligt vid psykotiska tillstånd, jag har varit med om att läsa runskrift i märkena efter skorna som blev gjorda på avd golv. De var liksom levande och ändrade sig medan jag tittade på dem. Det där är något man bara ser i en akut psykos. Något annat som är värt att tala om, är en bonad som står i glas och ram upphängd på väggen hos mig. I början när jag tittade på den ändrade sig hela tavlan och jag kunde se hur andra konturer växte fram. Det var som om hon som broderat tavlan fortfarande höll på med tavlan och skapade den.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #725124 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saker som rör på sig
En del ser ormar, spindlar och andra saker under en akut psykos.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #725125 av Psyfeatures
Svar från Psyfeatures i ämnet Saker som rör på sig
spindlar och skit har jag sett mycket av, samt mycket annat. Psykoser är intressanta.
Mer
9 år 1 månad sedan #725209 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Saker som rör på sig
Synhallucinationer är mindre vanliga, men kan förekomma. Det du beskriver verkar som om synintrycken förändras eller störs, så det är ingen hallucination utan illusion, som är mindre allvarlig. En hallucination innebär att man ser saker som inte finns, men du ser är saker som finns, men de är lite förändrade dvs illusion.
Mer
9 år 1 månad sedan #725274 av Psyfeatures
Svar från Psyfeatures i ämnet Saker som rör på sig
Det är väl sant. Jag har dock haft väldigt många riktiga synhallucinationer om man ska uttrycka det så då. Till exempel sett spindlar och insikter väldigt ofta, figurer som springer runt eller krälar runt på golv, tak eller väggar etc.

Det stämmer ju det du säger att det rätta ordet är illusion men jag har ofta synhallucinationer också, brukar bara oftast använda ordet synhallucination istället.