Paranoia utan skov

Mer
9 år 5 dagar sedan #733184 av LonleyMedusa
Jag har diagnosen bipolär typ 2. Fick diagnosen för ungefär ett år sedan. Tidigare innan jag fick medicin för min sjukdom, så hade jag stora problem med humörsvängningar och paranoia främst. Det har blivit mycket bättre nu med medicinen, men för en och en halv vecka sedan kom paranoian tillbaka. Inte kul alls! Det är fruktansvärt obehagligt och man hamnar i en annan värld. Lever i sin egna lilla bubbla och kan inte tänka "outside the box" liksom.

Min läkare sa att det lät som paranoian hade kommit tillbaka och justerade medicinen lite. Sen dess har det varit lugnt.

Men vad jag läst på internet och tidigare här på Viska så kommer bara dessa symptom som paranoia och andra psykotiska symptom endast när man är manisk eller depressiv, inte annars. Hade ett nästan 5 månaders långt depressivt skov för drygt 3-4 månader sen, men sen dess har jag inte haft några skov. Kan dessa saker såsom paranoia komma även fast man inte har nåt skov? Någon som vet eller känner igen sig? Kan det handla om någon annan diagnos i så fall? Jag ska förstås ta upp detta med min läkare nästa gång vi ses, men jag är rädd att han bara sopar det under mattan och säger att det inte är något att oroa sig för.
Mer
9 år 4 dagar sedan #733190 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Paranoia utan skov
Vad har du för medicin?
Mer
9 år 4 dagar sedan #733191 av LonleyMedusa
Svar från LonleyMedusa i ämnet Paranoia utan skov
Risperdal. 0,5 mg på morgon och 1 mg till kvällen.
Mer
9 år 4 dagar sedan #733197 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Paranoia utan skov
Ok, jag har aldrig haft Risperdal själv, är schizoaffektiv och har Abilify...
Mer
9 år 4 dagar sedan #733304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoia utan skov
Om man har psykos i 2 veckor utan mani eller depression och dessutom uppfyller A-kriterierna för schizofreni kan det vara schizoaffektiv. Men dessutom skall an haft mani och/eller depression minst 50 % av tiden innan diagnosen och behandlingen startade. Men det finns också psykotiska depressioner och alltså depressioner som kan trigga psykos.