Lite tankar, vad är sant och vad är inte?!

Mer
8 år 11 månader sedan #738568 av Jarntrea
Hej är helt ny med detta forum, så vet inte om jag har lagt detta i rätt forum, men men jag har lite funderingar varför vanföreställningar uppkommer?
Jag har på senaste tiden fått märkliga vanföreställningar att jag har dödat någon osv, efter säg en minneslucka på någon timme som uppkommit av alkohol, så har alltid dessa tankar uppkommit dagen efter.

Så varje gång det blir en minneslucka så har jag sökt igenom hela internet för o kunna leda något som kan stämma in på mig.
Nu dricker jag inget mer, har inte druckit sen förra minnesluckan. Vaneföreställningarna eller vad man ska kalla dom har blivit värre o värre efter varje gång, så jag pallar inget mer. Tror kriminella är efter mig och att polisen när som helst ska ta in mig på förhör angående något. blir helt slut i tankarna på grund av detta, och det gör att jag isolerar mig väldigt mkt.
Vad som helst kan trigga igång detta.
Har även fått skumma deja vus nästintill hela tiden, om jag ser tex en liten sjö i närheten där jag bor, så flyger tankarna iväg att det var där jag dumpade kroppen som jag dödade under minnesluckan tex, och det jobbigaste är ju att det är så detaljrikt.

Tänkte bara om ni har några tips om hur jag ska orka med vardagen och om det är någon som känner igen sig?
Hur fan vet man vad som är sant och inte??
Mer
8 år 11 månader sedan #738575 av MsTibbs
Jag har också så... men mer i lumpen.
Mer
8 år 11 månader sedan #738581 av Jarntrea
Hur menar du i lumpen? menar du militären är efter dig?
Mer
8 år 11 månader sedan #738583 av MsTibbs
Nej, jag tänkte jag sköt folk där. Jag har gjort lumpen alltså, plus sju år i Hemvärnet. :viking
Mer
8 år 11 månader sedan #738630 av Nissegossen
Hej Jarntrea och välkommen!
Otrevliga tankar du har!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 11 månader sedan #738754 av Admin1
Vanföreställningar är felaktiga tankar och ångest kan kanske vara att förstadium till vanföreställningar. Det finns en ärftlighet vad gäller att få vanföreställningar och psykoser t.ex 80 % av de med schizofreni har någon i släkten med schizofreni eller bipolär. Tycker att du skall ringa psykmottagningen och diskutera med dem. Bra om du har förstadium till psykos att du snabbt får behandling.

Om du själv vill behandla och inte kontakta psykiatrin rekommenderar jag metakognitiv träning, som har stark effekt mot vanföreställningar.

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... t-paranoia