Magiskt tänkande

Mer
7 år 8 månader sedan #847332 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Schizotyp kan vara ett förstadium till schizofreni hos en mindre del.

[url:16ahp64z]http://www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-roen/2693-bok-om-vad-orsakar-schizofreni[/url:16ahp64z]
Mer
7 år 7 månader sedan #859775 av memphis
Svar från memphis i ämnet Magiskt tänkande
Jag kommer i håg när jag hade det så att det var inte jag som tittade på dem i tv:n utan, de som tittade på mig. Jag var ensam hemma och det var väldigt noga med hur jag såg ut innan jag satte mig framför tv:n. Jag såg ochså vad som skulle hända i framtiden med översvämningar. Och mörkt klädda spioner försökte skrämma mig. Allt på tv:n. Det har aldrig hänt igen just det. Kanske var det magiskt.
Mer
7 år 7 månader sedan #859862 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Det där var nog vanföreställning snarare än magiskt tänkande. Vanföreställningar om TV är ganska vanligt och ofta hänsyftningsparanoia, som innebär att det som sker på TV handlar om en själv.
Mer
7 år 7 månader sedan #859889 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Magiskt tänkande
Om jag står upp när bussen kör över en bro, och det kommer en lastbil under som inte hinner förbi, så går världen under? Eller är det tvång? (Gör inte så men tänker så)
Mer
7 år 7 månader sedan #860097 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Tvång är det om det ständigt återkommer och upptar mycket av ens tid.

Symptomen kan vara påträngande återkommande tankar och känslor, som är svåra att få bort. För att minska dessa kan tvångshandlingar utföras. Det kan vara att tvätta sig ofta, att ordna och samla eller kontrollera. Upprepade rörelser, som gungande rörelser, gnugga händerna och sätta sig och sedan stiga upp kan förekomma. Men upprepade rörelser kan finnas vid schizofreni även utan OCD.

[url:1zvxq0dn]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/2215-tvangstankar-och-tvangshandlingar[/url:1zvxq0dn]
Mer
7 år 7 månader sedan #860117 av björk
Svar från björk i ämnet Magiskt tänkande
ett tag hade jag 16.000 kvar jag vet inte hur vida om min förvaltare naggade. Vad gör de det han efterlämnade sig
i form av substitut kunde knappt bli bättre.... Hon betydde mycket kanske svårbegripligt skrivet men till de kom en klump summa
som jag tror att jag fått..... Men vet faktiskt inte ! :mrgreen: