Magiskt tänkande

Mer
7 år 7 månader sedan #860400 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Magiskt tänkande
Har en nära släkting med ocd.
Mer
7 år 7 månader sedan #860557 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Magiskt tänkande

Admin1 skrev: Magiskt tänkande brukar man tala om att det finns hos personlighetsstörningen schizotyp. Vid psykossjukdomar talar man aldrig om det och antagligen på grund av vanföreställningarna. Tydligen finns ingen säker koppling mellan magiskt tänkande och psykos.


En god del magisk tenkning er ganske harmløs. Blant annet overtroiske fotballspillere som alltid må på høyre sokk først, o.sv. Tror egentlig jeg er mer i retning av personlighetsforstyrrelse, ettersom jeg alltid har vært sykelig ambivalent lenge før psykose. Vet dog egentlig ikke om en rediagnostikk betyr så mye rent praktisk.
Mer
7 år 7 månader sedan #860622 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Magiskt tänkande kan kallas ett tänkande om overkliga saker, som eftersom det förekommer hos friska och inte är psykotiska. Det går att förstå varför en del med schizotyp utvecklar psykos om man tänker så.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168455 av memphis
Svar från memphis i ämnet Magiskt tänkande
Vet inte om jag valde rätt tråd för detta men för mig finns det mycket av en viss sorts tankar som känns lite störande. Det kan handla om vad som helst. T ex om jag skriver med en röd penna kommer jag att bli ruinerad. Kanske är det katastroftankar det handlar om? Hur som helst så stör det mig att det är på det här sättet. För att det är så verkligt. Jag törs absolut inte skriva med en röd penna. Är det tvångstankar?
Mer
4 år 9 månader sedan #1168458 av Skellington
Svar från Skellington i ämnet Magiskt tänkande
Låter som tvångstankar bara. De flesta pennor är inte röda så du klarar dig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 9 månader sedan #1168464 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Magiskt tänkande
Visst menar du vidskepelse memphis? Alla människor lider av detta, t. ex så går jag inte på mellanrummen på trottoarer med stenplattor, utan försöker sätta fötterna mitt på, oftast funkar det?

Men det går att leva med, på engelska tror jag det heter superstition! Kallas skrock också!

Vars är världen på väg?