Magiskt tänkande

Mer
4 år 8 månader sedan #1168669 av Geta
Svar från Geta i ämnet Magiskt tänkande
Mose stentaflor är en krukväxt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 8 månader sedan #1168699 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Magiskt tänkande

memphis skrev: Vet inte om jag valde rätt tråd för detta men för mig finns det mycket av en viss sorts tankar som känns lite störande. Det kan handla om vad som helst. T ex om jag skriver med en röd penna kommer jag att bli ruinerad. Kanske är det katastroftankar det handlar om? Hur som helst så stör det mig att det är på det här sättet. För att det är så verkligt. Jag törs absolut inte skriva med en röd penna. Är det tvångstankar?


encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:...vXmT27WrjpkLItjTUrC8

Till memphis! Jag undrar om det inte är bäst att möta sin rädsla genom att ignorera den, jag respekterar absolut din känsla av att det är en tvångstanke, men lite spännande måste vi få ha det! Funkar min motstånd mot rädslan så har jag vunnit ngt i gengäld! Om jag förlorar, då har jag i alla fall gjort mitt bästa att övervinna rädslan, men om jag gör ingenting vad händer då?

Man måste våga berätta om att man mår dåligt av ngt som inte stämmer, men det är ett väldigt stort arbete man måste lägga ned speciellt i början, innan allt sker automatiskt!

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 8 månader sedan #1168703 av memphis
Svar från memphis i ämnet Magiskt tänkande
Tack Jocke för svar! Då är det nog mycket jobb kvar för min del. För det hjälper inte att bara jag är medveten, att det är en rädsla, den försvinner inte för det. Som exemplet med den röda pennan, föredrar jag att lyda min rädsla. Jag har utmanat OCD förr. Jag hade städmani och blev långsamt kvitt den genom att slänga russin på golvet. Men nu handlar det mer om katastrofer i stället för baciller. Tack för din uppmuntran! <3