vad kan jag göra när djävulen kommer?

Mer
19 år 8 månader sedan #2776 av alexis
:twisted: Vad kan jag göra som medmänniska, när djävulen håller på att ta över? Han ber till jesus men får inte någon kontakt med vare sig jesus eller gud. Han är livrädd att komma över på djävulens sida.
Jag var med om något som tog mig mycket hårt, men samtidigt tacksam att det var jag. "Han" har schizofreni sen lång tid tillbaka, men under långa perioder så är han "frisk". Men nu mår han fruktansvärt dåligt med panikångest för att djävulen är på väg att hämta honom, djävulen kan komma som förklädda vänner som drar och drar i honom. (detta sker i hans inre) Han såg min kompis djupt i ögonen och ryggade sen tillbaka med ett neej han såg något då och hon kände också jättestarkt att "något" stod i mellan dem, hon gick åt sidan och han kom så jag mötte honom.Då hade han rest "ragg" allt hår på armarna stod rakt ut och ansiktet var förvridit tugan vred sig i munnen han kunde inte tala mer än att jag kunde förstå att han sa nej, nej. Jag följde honom till hans säng och pratade så lungt jag kunde med honom han krampade utav att han spände sig och som jag förstår efteråt gjorde motstånd mot djävulen.
Efteråt när det hade lugnat sig så han kunde prata igen så berättade han att djävulen kom i andra gestalter för att locka över honom på andra sidan
men om han bad till jesus och blev hörd så vart han räddad.
Han fick sin medicin sen kunde han vila lite.
Men vad kan jag göra? Han säger att det inte finns något att göra åt det utan att det är hans kamp, men jag vill så gärna hjälpa honom.
Mer
19 år 8 månader sedan #2790 av Admin1
Hej!

Jag tror inte att det är lätt alltid att hjälpa till i sådana här fall. Du kan ju fråga om inte vården kan hjälpa honom att övervinna djävulen dvs att de försöker se vad de kan göra. Det du bör akta dig för är att vara negativ och bryskt säga att han har fel. Försök inte att hålla med men heller inte att kritisera.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2794 av Maran
Har också så där ibland att jag känner djävulen eller något av annat ont vill ha ihjäl mig och ta mig ifrån denna planet.att jag är invarderad och besatt.Dem har tvingat ut mig ur kroppen och skrattat och sagt elaka saker.Emellanåt är jag själv andra djur,djävulen,ondska,Döden,liemannen,och budbärare åt ljuset och annat.
Styrd av onda döda människor så jag ser det dem ser,känner osv. :(

Vet inte riktigt vad Du ska göra.Kanske säga att det tillåter inte Du att Djävulen tar Din vän och att Du är inte rädd för djävulen tex.Att han inte behöver vara orolig för att ni skyddar honom.Om han då inte tror på det och han bara tror att han kommer hamna i den världen av ondska så får Du säga att om det skulle bli så men det kommer aldrig bli så kommer ni hämta hem honom och strida för honom omedelbart!MEN det kommer aldrigatt inträffa!.
Han måste också få hjälp.
Kanske hans mediciner inte är så bra??

MVH/ :rolleyes: