Vad säger rösterna?

Mer
11 jan 2019 11:47 #1120326 av harrypotter
Svar från harrypotter i ämnet Vad säger rösterna?
hoppfull, din dotter kanske dubblerar rösterna? Mina är snälla

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 jan 2019 13:07 #1120359 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad säger rösterna?
Jag tror att vi psykos upplevs rösterna som verkliga, medan annars förstår man att de är overkliga. Synsinnet är det dominerande sinnet och man litar mer på synen än på hörseln. Det konstiga är att vid psykos verkar man lita mer på hörseln än på synen för man ser ju ingen som pratar.

Mer
11 jan 2019 15:29 - 12 jan 2019 12:38 #1120411 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Vad säger rösterna?
Utomjordinge bra tips. Det tar jag till mig. Vad bra att du kan hantera rösterna bättre i dag. :hjärta

Harrypotter, den filmen minns jag väl. Väldigt bra. Förstår inte vad du menar med dubblerar? Jag är tacksam att dina röster är snälla. Hennes röster är kommenderande och vill henne illa. Oftast uppmanar de henne att ta sitt liv.

Tack :hjärta

Admin1 jag är nog inne lite på samma linje som dig. Samtidigt har jag nu lärt mig att det finns sk. rösthörare och det känns trovärdigt för mig. Ja, det är märkligt att man litar mer på hörseln än synen vid sådana tillfällen. En del som stundtals min dotter verkar höra röster i stort sett jämt. Hona kan väl inte alltid vara psykotisk trots att hon hör de här rösterna?

Senast ändrad: 12 jan 2019 12:38 av Admin1.

• Jocke
  • Jocke Profilbild
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 jan 2019 16:05 #1120422 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad säger rösterna?
Kan stress orsaka röster?

images.interactives.dk/colourbox1012272-...%2C3198%2C2214&w=360

Allt hotande minskar väl stresstoleransen?

Vars är världen på väg?

Mer
11 jan 2019 16:12 #1120426 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad säger rösterna?
Det måste vara något i det undermedvetna som framkallar rösterna.

Mer
11 jan 2019 16:27 - 12 jan 2019 12:40 #1120436 av Hoppfull
Jocke, absolut. Det är jag övertygad om. Schizofreni som debuterar i samband med stress och infektioner skulle kunna avhjälpas av nya behandlingsstrategier mot inflammation.

"Goda förhoppningar finns att biomarkörer kan avgränsa olika undergrupper och ge vägledning om individanpassad terapi. "

"Även om det fortfarande sker utveckling av läkemedel baserad på det mest effektiva läkemedlet klozapin, är frågan om vi nått vägs ände vad gäller utveckling av andra generationens antipsykotika. Dessutom har flera stora läkemedelsföretag lagt ned sin forskning om antipsykotiska läkemedel." 8O

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetensk...stik-och-behandling/

Geta, jag är även inne på din linje men det kan ju även vara något biologiskt p g a massa orsaker ex. inflammation när det gäller Schizofreni. Vem vet?

"Helt klart är att läkemedelsutvecklingen har hämmats av begränsade kunskaper om den patofysiologiska bakgrunden till sjukdomen. En rad studier visar ett samband mellan immunaktivering i hjärnan och psykotiska symtom; framtidens antipsykotika kanske står att finna bland nya biologiska läkemedel som tagits fram mot autoimmuna sjukdomar."

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetensk...stik-och-behandling/

Senast ändrad: 12 jan 2019 12:40 av Admin1.

Mer
12 jan 2019 12:44 #1120673 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad säger rösterna?
Mycket tyder idag att schizofrenin är en slags utvecklingsstörning av hjärnan under fostertiden, sedan triggas den i tonåren och startar några år sedan. Den skiljer sig från autism som upptäcks tidigare och oftast före 10 års ålder. Autism är allvarligare eftersom låg IQ kan finnas, vilket ger större behov av hjälp.

Mer
12 jan 2019 15:57 - 12 jan 2019 16:05 #1120734 av Hoppfull
Admin1, jag tror att det kan ligga mycket i det när det gäller Schizofreni men även andra sjukdomar. Stress triggar säkert igång det för att bryta ut senare.
Autismspektrumet är ju stort och kräver förstås olika behov av stöd/hjälp. Många med ex Aspergers kan ju ha ett väldigt högt IQ men svårt att hantera sociala situationer.

Jag hälsade på min dotter på sjukhuset i dag. Jag hade skrivit ut råden hur man hanterar sina röster som jag hittade här på Viska som jag tycker är väldigt bra. Det var inte populärt alls. Hon blev ledsen och började gråta. Hon kan inte ta det till sig eller hantera det ännu. Hon blir bara rädd och skrämd när rösterna kommer på tal.

Jag måste ge henne mer tid helt enkelt till hon är mer mottaglig och mogen för det. Hon lovade i alla fall att läsa det senare. Jag hoppas verkligen att läkaren och psykologen kan hjälpa henne mer.

Tycker det känns frustrerande. Är naturligtvis rädd att hon ska skada sig igen med ett skrämmande slutresultat. Det får bara inte bli så.:cry:

Tack för infon. :hjärta
Bilagor:
Senast ändrad: 12 jan 2019 16:05 av Hoppfull.

Sidan laddades på: 0.508 sekunder