"Musikhallucinationer", våra egna

Mer
6 år 11 månader sedan #927860 av notwoodstock
Jag skrev i en annan tråd om fenomenet när man får en låt i huvudet, och i någon omfattning "hör" något fragment av den. Är det en hallucination?

T.ex så har jag ett tag "hört" bra återgivet i huvet, fragment av musik som jag har bra musikminne av.

Hur är det för er - visst "hör" man musik i huvudet?
Mer
6 år 11 månader sedan #927861 av Geta
Har aldrig hört musik i huvudet.
Mer
6 år 11 månader sedan #927862 av notwoodstock
Jag har bara gått i kommunala musikskolan t.o.m årskurs 9. Och jag kan missa i tonföljd när jag alltså då inte skulle kunna sjunga låten, riktigt. Men jag har definitivt musiken i huvudet själv. Jag undrar om jag triggar de delar av hjärnan där musikminnena finns?
Mer
6 år 11 månader sedan #927863 av Drummer
Jag hör röster min inte musik! Vore det tvärtom så skulle jag vara gladare om musiken i sig passar min musiksmak!
Mer
6 år 11 månader sedan #927864 av Cosmos
Att "ha en låt i huvudet" är väl ingen ovanlighet? Jag har nästan alltid någon musik som spinner i bakgrunden. Sedan har jag tidigare även hört musik utifrån kommande och det utan att någon annan har hört den. Kanske inte lika vanligt?
Mer
6 år 11 månader sedan #927865 av notwoodstock
Nu har det börjat hända mig ovanligare saker.

Precis när jag nu läste i tråden, kom kanske 1 sekund klassisk musik, främmande, kändes det som i huvudet.

Jag läste nyligen i någon artikel om en kvinna som hade musikhallucinationer.

Jag vet också att dirigenter lär kunna ligga i sängen och läsa partitur. Och hänga med på något vis!