Kan jag lita på dessa människor?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 1 månad sedan #1028947 av
Dom säger jag inbillar mej och att jag är paranoid, kan jag lita på dom, det är frågan?!
Mer
6 år 1 månad sedan #1028956 av Inwatto
Klassiskt problem när man är överdrivet misstänksam.

I paranoia brukar det finnas korn av sanning, men det mesta är luft. Omgivningen brukar strunta i kornen. Det är säkert paranoia det du har LonelyisBack. Vad skulle "dessa människor" vinna på att ljuga om det?

Eller så kan man ställa frågan: Vad tjänar du på att tro på paranoian? 1) Den gör livet mer spännande. 2) Du slipper ha fel.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 1 månad sedan #1028964 av lumpi
Jag har samma problem. De har säkert rätt ibland men tvivlen finns där ändå. I mitt fall visar det sig ofta i det långa loppet att jag haft fel...men inget roligt när man väl är nojig.
Mer
6 år 1 månad sedan #1028966 av lumpi
Inwatto,
Bra sagt! Mm de där kornen av sanning går förlorade i kommunikationen. Att tro på paranoian...vad tjänar man...bra fråga...jag vill inte ha mer spänning i mitt liv och har GÄRNA fel! Det kommer inget gott av att tro på den...kanske är det överlevnadsinstinkt? Självbevarelsedrift?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 1 månad sedan #1028968 av
Det är just det som är felet att man tänker jag har inte fel! För känslan som har tagit över skulle va fel känns som rena döden eller slutet på allt i livet och man vill undvika, att hela ens värld och upplevelser skulle rasa eller står på spel! För ingen vill ha fel, men tänk om jag har fel och tänk om inte människor inte ljuger! Om jag försöker minnas hur det var innan jag fick psykos så hade jag inte trott på dessa inbillningar och paranoia för då när jag inte hade psykos var allting som det skulle vara alltså normalt så egentligen är jag nog sjuk i en psykisk sjukdom som psykos!
Mer
6 år 1 månad sedan #1028977 av Amandara
När jag är paranoid har det inget med verkligheten att göra, inte ett korn.....bara bombastiska fantasivärldar som tornar upp sig. När man får en medicin som funkar märker man skillnad på fantasi och verklighet på två veckor. Svårt att bortse hur snett ute man varit då. Men jag har oxå varit med om att verklig skit har hänt parallellt med att jag varit paranoid. Grannar som bråkat och betett sig som svin. Det var på riktigt och min paranoia blev mycket värre av det. Jag tvingades flytta.