Nån mer med paranoia vanföreställningar?

Mer
17 år 8 månader sedan #45531 av Danne_
Min paranoia kom smygandes i 14-15årsåldern .. jag vågade inte sova på nätterna för jag trodde ngn skulle hälla in bensin i brevinkastet och därför satte jag oftast på hög volym på stereon under natten för jag ville inte höra om det skulle ske..

Varför får man paranoida vanföreställningar? Är man psykotisk då?

För min paranoia förstör hela mitt liv.. vågar inte gå ut, vågar inte sova .. ingenting..

/Danne
Mer
17 år 8 månader sedan #45544 av bonnie
hej danne_

jag har haft svårt att sova på nätterna sedan jag var 3-4 år gammal...
min pappa förklarade då för mig att "döden kommer som en tjuv om natten"
förstod inte sambandet utan tog det bokstavligt.. men de orden sitter fortfarande kvar.. hur mycket jag än försökt bearbeta det...

jag vet inte varför man får det men som i mitt fall kan man ha upplevt något eller blivit skrämd ordentligt.. tror det finns många anledningar..

äter du några mediciner idag? läkarkontakt och så?

kram bonnie ws clyde
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45548 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Nån mer med paranoia vanföreställningar?
Jag har haft paranoida vanföreställningar (säger de på psyk) i över 13 år (jag är 30 idag)
Det handlar om kränkande bilder som publicerats i lokaltidningen corren, aftonbladet, expressen, fib/aktuellt samt lektyr. Sedan handlar det också om hemliga meddelanden med förtäckta hot och dagliga konspirationstankar...
Jag tar Risperdal Consta i injektionsform mot detta, det fungerar men jag blir extremt trött.
Jag har haft diagnoserna asperger, depression , borderline drag, paranoid personlighet,autistiska drag, schizotyp personlighet, vanföreställningsyndrom, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, samt alkoholmissbruk.

Kram och må så gott

Fredric
Mer
17 år 8 månader sedan #45554 av Danne_

bonniewsclyde skrev: hej danne_

jag har haft svårt att sova på nätterna sedan jag var 3-4 år gammal...
min pappa förklarade då för mig att "döden kommer som en tjuv om natten"
förstod inte sambandet utan tog det bokstavligt.. men de orden sitter fortfarande kvar.. hur mycket jag än försökt bearbeta det...

jag vet inte varför man får det men som i mitt fall kan man ha upplevt något eller blivit skrämd ordentligt.. tror det finns många anledningar..

äter du några mediciner idag? läkarkontakt och så?

kram bonnie ws clyde


Jo jag äter leponex.. fungerar litegrann. men annars är livet ett helvete eftersom ja känner mig hotad jämt.. =(
Mer
17 år 8 månader sedan #45555 av Danne_

Fredric skrev: Jag har haft paranoida vanföreställningar (säger de på psyk) i över 13 år (jag är 30 idag)
Det handlar om kränkande bilder som publicerats i lokaltidningen corren, aftonbladet, expressen, fib/aktuellt samt lektyr. Sedan handlar det också om hemliga meddelanden med förtäckta hot och dagliga konspirationstankar...
Jag tar Risperdal Consta i injektionsform mot detta, det fungerar men jag blir extremt trött.
Jag har haft diagnoserna asperger, depression , borderline drag, paranoid personlighet,autistiska drag, schizotyp personlighet, vanföreställningsyndrom, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, samt alkoholmissbruk.

Kram och må så gott

Fredric


Kan du berätta mer om dina paranoida drag? För det är ett helvete att känna sig hotad hela tiden.. =(
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45556 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Nån mer med paranoia vanföreställningar?
Det paranoida handlar om att jag blivit utsatt för övergrepp: filmad när jag haft sex, och att det sedan lagts ut på internet och i olika tidningar.
Dessutom handlar det om att i stort sett samtliga i min omgivning, även vissa i vårdpersonalen, vill mig illa, att de döljer saker för mig.
Det finns nästan ingen jag litar på, inte ens mig själv. Jag får ju höra av vårdpersonalen att jag inte kan lita på mina sinnen ens en gång, så vad ska jag göra.
Skulle vilja ha hjälp att få tillbaks tilliten till andra människor...
Ta hand om dig

Fredric