Dissociativ störning, någon mer som har?

Mer
5 år 7 månader sedan #1087409 av Admin1
Dissociativa symptom är det tredje vanligaste psykiska symptomet efter ångest och depression. Dissociativa besvär kan uppstå efter stress och ångest. Vanligast är att man inte känner igen sig själv eller omgivningen.

Att veta vad det är, att det är ofarligt och att många upplever samma sak kan vara till stor hjälp bara det och lindra samt minska stress och ångest.

Försök minska ångest, stress och undvik att andas för mycket (hyperventilera).

Djupa depressioner ofta blandat med ångest och panikångest kan ge sådana besvär.

Kontrollera i FASS om dina läkemedel har depersonalisation eller dissociativa besvär som biverkan.

Har du temporallobsepilepsi så kan det orsaka detta.

Obehagliga minnen eller flashbacks kan orsaka detta. Försök identifiera sådana tankar och utmana dem.

Håll kontakt med personer som ger dig stöd och bryr sig om dig, som föräldrar, vänner m.fl.

Du kan läsa mer om dissociativa besvär här:
www.viska.se/sjalvhjalp/5779-overklighetskanslor
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1089216 av Maxjohan1983
Jag fick obehagliga minnen från då jag arbetade med socionomen som polisanmälde mig! En typ av kvinna var hen! Med manipulativa drag.. kanske psykopat! Fick PTSD! Borde ha sparkat henne i RÖVEN flera gånger men gjorde inte det. Litade på henne. Hade ju aldrig träffat på en sådan människa i mitt liv tidigare. Så ögonen var helt blå.

Å det var först efteråt jag insåg vilken typ hen var! Å det var då jag började få PTSD.. jag hade förtryckta känslor! I flera år kände jag mig lika gammal som hen var då! Det var som att jag blev hen å sedan fick jag dissociativa infall med! Men det försvann efter jagblev inlagd å låg på högsta dosen Abilify i några veckor.. å som tur är har jag sluppit det sedan dess! Det var många år sedan!

Jag har det bra nu förutom att jag har svårt att få igång mig med städningsarbete! Ska gå å hämta tvätt nu!

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
5 år 5 månader sedan #1103373 av Bild
Jag fick den diagnosen för flera år sedan, sedan bytte de ut den mot schizofreni. Jag delar kropp med andra personer som tar kontrollen ibland o pratar med varandra o mig. Dessutom har jag röst o synhallucinationer.
Mer
5 år 5 månader sedan #1103378 av Geta
Har trott att dissociativ störning eller DID varit ett missförstånd. Något som är tacksamt att göra filmer om.