Paranoja

Mer
17 år 7 månader sedan #46205 av AmandaS
Paranoja skapades av AmandaS
Jag har sån fruktansvärd förföljelsemani just nu. Har börjat jobba igen och som genom ett trollslag kom paranojan tillbaka. Jag tror att eleverna på min skola har gaddat ihop sig emot mig och försöker få bort mig därifrån (obs! de har fortfarande sommalov och vet inte ens att jag är där). Insikten om detta hjälper dock inte jag vet inte hur jag ska bli kvitt dessa tankar. Under min sjukdomstid har jag varit rädd för samtliga på min arbetsplats, kollegor, min chef, eleverna och deras föräldrar. Jag känner mig som en rädd liten hare med ett litet snabbt tickande hjärta. Jag är så stressad att det känns som om jag ska gå sönder snart. Har nån något gott råd att ge? Vad gör ni andra paranoida när detta hemska tillstånd sätter in?
//en desperat Amanda S
  • spoky
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #46208 av spoky
Svar från spoky i ämnet paranojja
Jag kan också känna mig förförlj fortfarande men de går så snabbt över men visst blir ja rädd...har varit värre kan ja säga..de är så att ja trodde alla va ute efter mig och ja va tvungen att döda allla för att klara mig..detta gjorde ja medans ja låg och sov...har dödat en hel stad..=)
de är verklighet för mig...vet inte vad man ska göra om man e så där jätte rädd men de brukar väl gå över??? Annars får du väl försöka hitta någon som du kan prata med detta om så dom kan hjälpa dig lätta på trycket de kan man inte ha de så de går inte =) de komemr säkert ordna sig...lycka till =)
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #46216 av
Svar från i ämnet Paranoja
Paranoia är något som är vanligt tror jag för människor som känner sig lite annorlunda och orginella. En extrem hotbild kan jag känna också ibland. Men detta är oftast något som man bara får för sig. En osäkerhet och med ångest så blir det värre. Mitt tips är att säga till säg själv att det bara kan bli bättre. Acceptera det värsta, då kan det bara bli bättre.

JEFF/
Mer
17 år 7 månader sedan #46238 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoja
När du får en paranoid tanke skriv genast ned den på ett papper. Skriv sedan ner bevisen du har för att tanken är sann. Skriv sedan ner bevisen för att tanken är falsk. Formulera en ny tanke som stämmer överens med bevisen som du har. Om man är kritisk och ifrågasättande till sin egen paranoja så kan den minska. Antipsykotika har också effekt mot paranoia.
Mer
17 år 7 månader sedan #46242 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Paranoja
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=4621...c.php?p=46210#p46210 [/url]<!-- l -->

Det skrivs mycket om misstänksamhet och paranoja just nu. Kolla in länken ovan.

Tycker Admin har ett bra råd där om att skriva ner bevis och motbevis.

Överhuvudtaget tror jag att det går att skriva av sig, men också prata, prata, prata...

*kram*

/Sofie
Mer
17 år 7 månader sedan #46244 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Paranoja
Amanda S,

Har du funderat över någon form av samtalsterapi?

/Sofie