Hur upplever du dina hallucinationer?

Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1106258 av Rrusheflower
Hur upplever du dina hallucinationer? Vad ser du? Jag tycker att tid och rum försvinner. Man glömmer vad klockan är. Sen ser man nått som från sidan sen när man kollar dit så är det borta. Eller så ser man som en tunn hinna, ett spöke eller en "osynlig" människa. Ibland blir man rädd. Är väldigt besvärande. Hör också röster ibland. Har olika konstiga vanföreställningar. Tror på dom för dom kommer från mitt huvud sen så efter ett tag vill man inte tro på dom. Har ni också såna tankar som att nån du känner kommer dö snart? Jag brukar säga att det är som att ha spådomar i huvudet. Hur upplever du dina hallucinationer och vanföreställningar?
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Rrusheflower.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106260 av wasp
Röster har jag hört sedan 1978-79, men aldrig synhallisar.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106269 av Geta
Synhallucinationer är väldigt ovanligt vid schizofreni.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106270 av Vittrad
En intressant och känslig fråga. Mina hallucinationer och vanföreställningar har jag för det mesta upplevt som väldigt hotfulla och skrämmande.

Jag har b.la. hört illvilliga röster och känt insekter på min kropp. Upplevt att giftig gas sprutats in i min bostad och trott mig vara bevakad genom kameror överallt. Har känt mig förföljd och trott att andra kunnat läsa mina tankar. För att nämna några..
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1106271 av 1Dave
Har sett en insektliknande skepnad vid några tillfällen. Men det var så uppenbart att det bara var en hallucination.

Sen upplever jag att folk pratar om mig vid psykoser. Men inte hundra på om det är riktiga intryck eller om det är hallucinationer.

/Dave
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106325 av Admin1
De håller på att utarbeta en app mot psykossymptom. Bl.a finns en ljudinspelare, så man kan avgöra om det är en riktig röst eller ej.