Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119505 av Hoppfull
Finns det någon här på Viska som gått någon rösthörarutbildning. Vad har ni för erfarenhet av det i så fall?

Min dotter hör så gått som ständigt destruktiva röster som vill henne illa och beordrar henne att ex ta sitt liv. Hon har tidigare aldrig velat tala om de här rösterna eftersom de är oerhört skrämmande för henne. Trots den bästa medicinen blir hon inte av med de här rösterna och det gör mig olycklig. Hon måste helt enkelt lära sig att hantera rösterna så de inte får så svåra konsekvenser som de hittills fått.

Hon är fullständigt övertygad om att det är ”äkta” röster och har inte varit mottaglig för att de inte existerar på riktigt. För henne är det givetvis på riktigt och hon har aldrig kunnat hantera dem för de tar fullständigt överhand och all energi av henne. Jag såg en lista här på Viska som man kan göra för att motverka röster. Det tackar jag för. Som sagt hittills har hon inte varit mottaglig för hjälp att kunna hantera dem, men både hon och jag inser att något måste göras eftersom de säger att de inte kan medicinera henne bättre.

Tacksam om någon vill dela med sig som har den här problematiken eller gått någon utbildning för rösthörare.

rsmh.se/Unik-rosthorarutbildning.pdf
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hoppfull.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119508 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rösthörarutbildning
Vi hade en medlem här tidigare på Viska som höll i sådana rösthörarkurser i Uppsala.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119513 av wasp
Svar från wasp i ämnet Rösthörarutbildning
Har haft röstinventering. Nog så jobbigt och genant! Det rör många människor.............
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119514 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Okay Geta. Tack för infon. Vi bor i Stockholm så vi skall säkert hitta någon kurs. Intressant att höra om någon har erfarenhet eller själva hör röster.

Min dotter har varit helt besatt av dem och inte kunnat fokusera på något annat än höra dessa skrämmande röster. Hon måste lära sig hantera dem när det tydligen inte går att medicinera henne bättre.

Wasp. okay. Tack för ditt svar. Vet inte riktigt vad du menar med röstinventering men det låter som du genomgått vilka människor som "talar" till dig. Kan förstå att det var jobbigt och genant för dig.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119557 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rösthörarutbildning
Ring RSMH I Stockholm tror jag det finns en rösthörar grupp. De flesta som är rösthörare, numera räknar mig själv dit. Det är nämligen så att 5-6% av människor hör röster, men de är inte sjuka. De med Schizofreni är ca;1% av befolkningen de är sjuka, de övriga klarar sig utan vård se under på länken eftersom det står mycket får du söksidan
www.google.se/search?q=r%C3%B6sth%C3%B6r...KAA&biw=1143&bih=661

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 3 månader sedan #1119559 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rösthörarutbildning
Jag har märkt här att bor man på gruppboende, så beror det på att man inte klarar vardagen själv utan behöver hjälp med det mesta. Jag är övertygad om att en rösthörarutbildning inte fungerar för henne för hon kan nog inte omsätta tanke i handling. Jag gissar att när du ger henne råd, så kan hon inte omsätta dem i handling. Hon måste ha någon med sig hela tiden som instruerar och kollar att det blir gjort.