Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan #1119708 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Geta, absolut. Det är även min uppfattning men det har hittills inte gått. Hon har vägrat prata om dem eftersom de skrämmer henne så mycket. Det löser givetvis inget men vi människor undviker det som är svårt när det går. Hennes psykolog och läkare har pressat på henne mer den sista tiden för att tala om dem. Jag hoppas att det ger utdelning så småningom.

Ta hand om dig :hjärta
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119709 av harrypotter
Svar från harrypotter i ämnet Rösthörarutbildning
Seriöst så hjälper inga antipsykotika mot själva rösterna, det kan vara bra att veta.

Antipsykotika hjälper mot paranoia, sömnproblem och sådant.

Hoppfull, man kan inte pressa en rösthörare utan att hon slår backut. Låt allt ta sin tid, hon måste få känna sig trygg först och främst.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119711 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rösthörarutbildning
Jag tror att man måste möblera om i det undermedvetna för att minska på rösterna.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119712 av harrypotter
Svar från harrypotter i ämnet Rösthörarutbildning
Geta, rösterna är en gåva. de finns, de som inte är rösthörare kan inte förstå detta.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119713 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Rösthörarutbildning
Viktigt det att påpeka att rösterna inte kommer från en utomstående plats, även om hon tror så.
Tog mig flera år innan jag förstog det själv, men det gjorde det enklare att ignorera rösterna sen.
Fick ofta höra att rösterna är ofarliga, att de inte kan göra något mot mig. Men det är inte särskilt hjälpsamt.
Även om det stämmer på ett fysiskt plan, så kan rösterna tortera en psykologiskt så pass att man hade föredragit att de var verkliga fysiska väsen.
Distraktion är extremt viktigt, få utlopp för det man känner lika så. Mina röster brukade bli värre när jag hade ångest.
När jag gick in perioder med väldigt mycket röster, var början nästan alltid samma, rösterna var inbjudande o vänliga o slog om till terror så fort man börja lyssna.
Enkelt sagt, man ska undvika lyssna på det, inte på ett sätt att du försöker vända din koncentration ifrån det jämt.
Mer typ som att låta rösterna komma o gå o inte tänka vidare på det.
Jag hoppas detta hjälper lite.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119719 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Harrypotter, det tror jag inte stämmer. Väldigt många människor blir hjälpta med mediciner mot sina röster. Det har många bevisligen uttryckt och det har forskats fram under väldigt många år. På 50-talet kom den första generationens Schizofrenimediciner för att just avhjälpa rösterna som är det främsta symtomet vid Schizofreni. En del blir dessvärre inte hjälpta av medicin trots idoga försök. Det tror jag till viss del beror på att de blivit resistenta.

:hjärta :hjärta :hjärta

Harrypotter du har säkert rätt i det. Hon säger att hon känner sig trygg men det är rösterna hon inte kan klara av. Inte ens prata om dem. De är så fruktansvärt destruktiva och uppmanar henne att ta livet av sig vilket hon försökt med tolv gånger under sin livstid. Det har varit väldigt svåra självmordsförsök och hon hoppar alltid från höga höjder. En gång från Västerbron här i Stockholm mitt i smällkalla vintern. En gång fyra våningar rakt ned i asfalten. Då låg hon med bl a brutna ben, helt sönderslagen käke. De opererade käken i tolv timmar på henne och hon låg i respirator och svävade mellan liv och död i flera månader.

Har du något tips om hur hon ska bli trygg med rösterna?

Tacksam för ditt engagemang. :hjärta

Geta, det är säkert en bra idé. Men hur kommer man åt sitt undermedvetna? Det är nog inte så enkelt men tack för tipset. Det tar jag till mig. :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.