Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan #1119847 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Admin1 tack. Det är både hon och jag medveten om och jag håller med dig. Hon ska försöka aktivera sig mer bl a med något som heter steg för steg. Sedan har hon läkare- och psykologbesök en gång i veckan. Hon orkar inte så mycket mer för rösterna tar så mycket energi av henne. Vissa dagar sover hon bara för att undvika rösterna eller blir helt enkelt blir utmattad av dem.

Hon har testat meditation och Mindfullness men det verkar svårt för henne att ta det riktigt till sig, tycker jag. Hon är så fokuserad vid rösten. Jag håller med dig och ska försöka få henne att göra det igen. Ja, ljudinspelning låter bra om hon nu vill ta det till sig. Själv fick jag lite nya tankar igår av Harrypotter. Rösterna existerar verkligt i hennes huvud och hon är övertygad om att det är sant det hon hör. De är ju destruktiva så därför är det farligt om hon inte kan hantera det här bättre. Enligt Harrypotter finns det rösthörare och det kan nog ligga mycket i det. Ska försöka se till att hon får gå en rösthörarutbildning när hon är mogen för det.

Ja, rösterna ger henne svår ångest men jag tror inte läkaren vill ge henne bensodiazepiner. De är ju vanebildande och då kommer hon in i en karusell som kan vara svår att bryta. Hon får värkmedicin (morfinliknande) nu mot smärta och värk men de är väldigt restriktiva att ge henne det.

Tack för att Du finns. Du gör ett väldigt bra arbete här på Viska har jag läst och sett. Är du ensam som administratör? Jag hoppas att du har några medhjälpare så du inte sliter ut dig. Ibland blir mina inlägg bara snabbsvar så jag kan inte post ex någon emoji. kan jag styra det själv eller är det du som gör det?
Mer
5 år 3 månader sedan #1120058 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rösthörarutbildning
Jag sköter sajten ensam i stort sett utom att Moderator1 finns och att Geta och Jocke skriver i nyhetsbrevet. Har gjort så i 15 år.

Din dotter skulle försöka spela Tetris när rösterna kommer för det har minskat PTSD symptom. Man tror det verkar via synkoncentrationen som krävs för spelet. Mina röster försvann när jag tittade på en tavla. Vid röster så kan koncentrationen vara riktad inåt, medan de som inte har röster har koncentrationen utåt. Om hon spelar Tetris så koncentrerar hon sig utåt.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsnyh...elet-tetris-vid-ptsd
Mer
5 år 3 månader sedan #1120084 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Admin1 ja det är ett hästjobb ni gör. :dans Jag ska föreslå henne dina tips. Hon läser mycket böcker och det ger henne mycket. Hon har ett rikt inre liv. Det är säkert bra om hon har annat att vända fokus till som Tetris. ja hon har förmodligen även PTSD efter alla sina trauman vid självmordsförsök. Utmattningssyndrom har hon alla gånger. Rösterna tar all kraft av henne.

Tack för att du finns. :hjärta
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120096 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rösthörarutbildning


Kan man lära sig nonchalera de krafter som har fått övertaget på en? Utpressning och övertalningsförmåga går hand i hand och lirkar med den svaga kroppen som är medveten om att ngt är fel och protesterar högljutt i början, men sedan fortsätter de illvilliga rösterna tills man blir tvungen att ge upp.

Då förlorar man ngt av sin värdighet och man känner sig utnyttjad? Hur skapar man en motståndskraft? För de flesta vill ha sin vilja igenom, utan take på att ngt inte klarar att stå emot! Mitt tema ikväll blir nog att det handlar om hur man förstärker den egna fria viljan, mot de röster som är hänsynslösa!

Vars är världen på väg?
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Jocke.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120099 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rösthörarutbildning
På 1980-talet gick jag kurser i zen-meditation men läkaren som jag hade då varnade mig för meditation. Men jag tycker att jag haft lite nytta av meditation ändå till exempel, när jag sitter på en parkbänk på sommaren.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 3 månader sedan #1120117 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rösthörarutbildning


Hur vet man vilken röst som är det viktigaste man har? Det som stör en, gör det kontinuerligt? Vad kan man förlora, kanske motståndskraften som borde finnas naturligt inom var och en?

Man kan låta otacksam mot ngn, om man nonchar ngt till förmån för ngt destruktivt! Dem rösterna vet, men inte en själv, då är nog maktbalansen i kroppen rubbad?

Vars är världen på väg?