Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120415 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Harrypotter, absolut. Jag instämmer. :hjärta

Amandara, det har jag hört talas om. Det är väl någon form av metodstöd och öppna upp för nya möjligheter om jag minns rätt.

Lycka till :hjärta

Admin1 tack. Det har jag läst om här på Viska. Det låter som en bra idé, tycker jag. Jag tror att i hennes fall har hon svårt att stänga av rösterna men det är ärt att prova den metoden.

Tack :hjärta

Jocke, ja det undrar jag med. :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120446 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Rösthörarutbildning
Hoppfull, vad menas med metodstöd?
Mer
5 år 3 månader sedan #1120473 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Amandara

Det är främst sådana uttryck och begrepp man använder i arbetslivet men det förekommer även inom ex. vården. IMR-programmet är ett utbildningsprogram för den som har en psykisk sjukdom. Genom att lära sig hantera svåra saker på ett nytt sätt, kan man minska sina besvär och öppna upp för nya möjligheter i livet. IMR står för Illness Management and Recovery, eller sjukdomshantering och återhämtning på svenska.

I IMR-programmet får deltagaren stöd att formulera egna mål som känns meningsfulla. Målen ska vara valda av deltagaren själv och utgår från personens egen definition av återhämtning. Det kan till exempel handla om att kunna leva ett mer socialt liv eller att få ett arbete. Man arbetar sedan i grupp eller enskilt för att öka möjligheterna att nå målen. Genom att arbetet hela tiden utgår från mål som är meningsfulla för deltagaren, blir motivationen oftast större än om målen formulerats av någon annan, exempelvis sjukvårdspersonal. IMR-programmet bygger på tanken att den som har en psykisk sjukdom inte ska sänka sina förväntningar på livet eller skyddas från livets utmaningar. Istället är de egna målen drivkraften för att lära sig hantera sjukdomen på bästa sätt. Begreppet återhämtning ger hopp om att positiv förändring är möjligt.

Lycka till. Det låter positivt. Hoppas att du kommer känna det meningsfullt :hjärta



www.psykosr.se/wp-content/uploads/2014/12/IMR-broschyr.pdf
Mer
5 år 3 månader sedan #1120474 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rösthörarutbildning
Amandara har Peer-utbildning. Dessutom har hon sjukgymnastutbildning och delvis läkarutbildning.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120475 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rösthörarutbildning
Hoppfullt proffs

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 3 månader sedan #1120484 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Rösthörarutbildning
Tack. Jag tycker att jag vet rätt bra hur jag hanterar min sjukdom nu efter 20 år. Men andra säger att IMR är väldigt bra. Jag har mina mål satta som jag strävar efter och lever upp till. Så jag känner egentligen inte att jag behöver kursen men....det är något meningsfullt att göra, jag träffar folk och andra kanske har andra infallsvinklar. Lagom kravlöst/kravfullt. Alltid kan det väl ge något om inte annat att prata med andra i liknande situation. Det börjar en 5 veckors utbildning till Peer support i vår oxå....men man måste kunna jobba minst 50% och det klarar inte jag. Synd för det hade varit kul. Jag har en rehabutbildning i botten och vi lärde oss mycket om rehabilitering....grundtanken liksom....Att bygga på det man ändå har osv. Den har jag haft stor nytta av i min sjukdom. Och....skam den fan som ger sig. Det jag behöver nu är att bli stabil i min sjukdom som nu är depression och ångest. Ska träffa min läkare nästa vecka och prata med honom om att kanske höja antidepp ytterligare. Och så vill jag ha starkare ångestmedicin men det får jag nog inte. Jag har en engagerad och duktig läkare som är lätt att prata med. Han lyssnar på vad jag säger, jag får ofta som jag vill men han lägger in sin kompetens innan han beslutar hur det ska bli. Jag har förtroende för honom.

Mål jag har kämpar jag för och det går mer eller mindre bra beroende på hur jag mår. Boven i dramat är sjukdomen som kommer och stör. Precis som din dotter är jag pigg och glad när inte sjukdomen tar över mitt liv. Jag kan inte på något sätt se att gud skulle vilja ge mig, din dotter och andra det här. Jag kan inte heller se att gud skulle ge en del människor det utdragna och plågsamma dödsförlopp som en del får. Det pratas inte mycket om det dö ska vi alla göra en dag. Men som din dotter. Sjukdomen gör att hon skadar sig allvarligt och kan dö. Det är en hemsk och farlig sjukdom hon har. Jag önskar jag kunde ge dig några tips på hur man ska göra i den situationen. Jag kan bara säga hur jag gör och hur jag hanterat sjukdomen. Alla är olika. Bra att hon har dig så hon har starka och bärande relationer.