Alternativ medicin och hälsa?

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120251 av harrypotter
zoidar, varför tror du?

Tro och skills :)

Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120253 av Hoppfull
Zoidar, okay. Jag förstår ändå inte varför det pratas om så mycket ondska inom kristendomen. Jag tror inte människan är ond. Människor kan begå onda handlingar, men det är något annat. Det går givetvis att vända och vrida på allting för att styrka sin övertygelse.

Fri vilja är ju ett centralt begrepp både inom filosofin och religionen. Det finns ingen allmänt accepterad definition av "fri vilja", vilket är en av anledningarna till en utbredd oenighet. Eftersom våra nuvarande val och handlingar är nödvändiga konsekvenser av dåtida händelser och naturlagarna, så har vi ingen kontroll över dem och alltså ingen fri vilja. Egenskapen hos frivilligt beteende är att individer har förmågan att skjuta upp ett val tillräckligt länge för att kunna reflektera över dess konsekvenser.
Jag tror mer på orsakskedjan än den fria viljan.

Mitt val att köpa panerad torsk med remouladsås till lunch är inte fritt utan beror på en mängd orsaker – jag är extra hungrig eftersom jag åt för liten frukost, jag gick till den närmaste lunchrestaurangen eftersom det regnar ute, jag väljer inte pannbiffen eftersom jag undviker rött kött (vilket i sin tur beror på att jag månar om klimatet, vilket i sin tur beror på att jag läste en larmrapport häromveckan, vilket i sin tur beror på att jag råkade plocka upp en kvarlämnad tidning på bussen o.s.v Orsaker ger konsekvenser som sin tur orsakar nya konsekvenser i all evighet. Var skulle en fri vilja få plats här?
Enligt den kristna gudssynen är Gud allsmäktig, allvetande och god. Det betyder att Gud har all makt och även är medveten om det onda som rör sig i världen. Men om nu Gud är god och allsmäktig, varför eliminerar han inte världens ondska? Varför låter Gud det onda finnas kvar?

Menar du att lidandet och det onda är något som är nödvändigt i världen för att människan ska kunna uppnå sin fulla potential? Enligt judendomen är människan inte ond. Muslimer ser människan som god av naturen, men hon kan bli vilseledd och lurad att göra ont. På så sätt skiljer sig de tre religionerna från varandra i synen på människan. Varför skuldbelägger man inom kristendomen? Det är inte alltid lätt att förstå tankegångarna. Jesus blir avrättad genom korsfästelse men uppstår från de döda. Det innebär enligt kristen tro att döden besegrats. Människan kan växa till ett andligt liv som inte begränsas av döden. Detta liv kallas därför ett evigt liv. Det låter fantastiskt och någonstans vill jag tro att det är så här men jag tycker fortfarande att det finns för många frågetecken för att välja en kristen tro.

Harrypotter. Japp, jag instämmer :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120302 av Utomjordingen

Hoppfull skrev: Utomjordingen, aj då. Har du tinnitus eller är det något som "bara" finns i ditt huvud? Har du jämt det så eller kommer det och går?


Jag har konstant tinnitus men jag har även följande sen våren 1990:

1. Tinnitus - ja!

2. Hörselhallucinationer.

3. Musikhallucinationer.

4. Ljudillusioner.

5. Sen har jag som om det skriker inne i mitt huvud som jag kallar för testbildljud.

När jag fick skriket inne i mitt huvud våren 1990 så var det som om jag fick alla andra psykiska symptom i samma veva.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120320 av Zoidar

harrypotter skrev: zoidar, varför tror du?

Jag blev troende 2010. Jag upplevde att saker var så märkliga att jag började tro att Gud fanns. Sen bad jag till Gud och upplevde hur Gud älskade mig och hur Han förlät mig och jag bara visste från den stunden att jag blivit kristen. Något hände med mig som aldrig hänt tidigare trots tusentals meditationstimmar. Gud blev verklig för mig. Det som skedde 2010 i mig, är fortfarande verkligt. Det handlar om något annat än en upplevelse, det var snarare än förändring i mitt inre.


Det är stora filosofiska frågor du tar upp Hoppfull. Gud har eliminerat världens ondska, bara att det inte syns än i världen. Varför det tar tid innan domen kommer då Gud dömer ondskan kan jag inte svara på. Det bästa svaret jag kan ge är det Bibliska, att Gud vill att så många som möjligt ska bli frälsta, lära känna honom.

Jag har också tänkt som du ang. fri vilja. Ett av skälen jag tror på fri vilja är att jag upplever att jag har fri vilja.

Ondskan ses inte i kristendomen som något nödvändigt utan något som gick snett. Det hela förklaras med en berättelse i början av Bibeln, om hur Satan lurar människan att lämna sin relation med Gud. Ja, du känner säkert till berättelsen med Adam, Eva, äpplet och ormen. Jag tror själv det är sen symbolisk berättelse som förklarar situationen med människan, att människan blivit lurad och förstår inte att hon behöver Gud.

Jag förstår hur du tänker kring att skuldbelägga. Kristendomen lär att människan pga. att hon dras till onda gärningar behöver en frälsare, någon som besegrar ondskan i människans ställe. Vi klarar inte på egen hand besegra allt det onda i våra liv. Då Gud dömer världen så har han på ett rättfärdigt sätt vunnit över ondskan och kan där med förlåta och rena människan och världen. Korset blir en nödvändighet för att onskan ska kunna dömas. Gud kan inte ta bort ondskan utan först besegra den, då skulle Han bryta mot sina egna lagar, och inte själv vara rättfärdig. Det skulle vara som att sätta en brottsling i fängelse utan bevis för skuld och utan rättegång. Man kan säga att korset blir det definitiva beviset för ondskans skyldighet, men också genom att Jesus tar på sig skulden genom straffet på korset, övervinns ondskan och vi kan förlåtas och renas.

Har du sett eller läst Häxan och lejonet. Detta är en förklaring hur Gud genom Kristi offer, som skildras genom lejonet, vinner seger över Satan/ondskan, som skildras av häxan. Lejonet köper människan fri genom sitt eget offer. I egenskap av att själv vara syndfri kan inte döden hålla honom i sitt grepp och lejonet (Kristus) uppstår.

Meningen är att människan genom tron ska lära känna Gud, Kristus och leva ett godare liv, inte genom krav, men genom kärlek, som sen tar sin fulla blomning efter domen.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120327 av Hoppfull
Utomjordingen, vad jobbigt det måste vara för dig att höra alla dessa ljud. :x Tinnitus är ju svårt i de flesta fall att åtgärda. Det handlar mycket om acceptans har jag hört. Jag har två goda vänner som jag lärt känna som har Tinnitus. Båda två säger att det är stressutlöst. Kroppen kan ju få alla möjliga symtom vid stress. En av dem upplevde aldrig att han var stressad men han hade ett väldigt ansvarsfullt jobb och var ständigt ajour och hade säkert en inre stress utan att han var uppmärksam på det.

Hoppas att du får ordning lite på dina ljud. Kanske KBT, andra verktyg eller olika former av hjälpmedel. :hjärta

Zoidar, vilken härlig upplevelse det måste ha varit för dig när du blev kristen. Jag önskar att min dotter och jag kommer dit en dag utan att hon får massa vanföreställningar om Gud/Jesus. Jag ber varje dag och är tacksam för livet och vad det gett mig men jag ber sällan om syndernas förlåtelse, men det händer. Det känns för mig lite av skuldbeläggning. Alla har förstås ansvar för sitt eget liv men ingen är fullkomlig och vi har alla fel och brister. Det tillhör mänskligheten, tror jag.


Härligt att du funnit din Gudstro. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120329 av Utomjordingen
Jag har mina vägar att gå för att minska på alla osynliga ljuden, ljud som inte ska i vanliga fall finnas. I vissa fall, tar jag en lugnande tablett och i andra fall dricker jag öl sen några år tillbaka för att lindra/minska inre stressen. Öl hjälper faktiskt för mig, som om jag får längre distans till osynliga ljuden när jag är lite salongsberusad.

Sen också, jag är på Viska och ventilerar bland annat om mina vanföreställningar som jag får på grund av osynliga ljuden - det hjälper!

:hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Utomjordingen.