Alternativ medicin och hälsa?

Mer
5 år 3 månader sedan #1120362 av Admin1
Mer
5 år 3 månader sedan #1120390 av björk
Cleopatra tar jag till när allt är åt helvete men denna gång vann jag över känslan (((permanent - -
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120409 av Hoppfull
Admin1, tack. Ja inom kosten finns det säkert mycket att förbättra. Allt för mycket om man ska kunna avgöra om det får effekt eller ej. Omega 3 är ju alltid bra om den är av god kvalitet.

Tack :hjärta

Björk, okay. Antar att Cleopatra är något specifikt för dig. En intressant historia. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120466 av Nissegossen
Fri vilja är ju ett centralt begrepp både inom filosofin och religionen. Det finns ingen allmänt accepterad definition av "fri vilja", vilket är en av anledningarna till en utbredd oenighet.

Där var filosofin i frontlinjen för en del år sedan tillbaka. En fri vilja predikar Kristendomen, men det är inte villkorslöst, man upplever det med den här situationen jag själv sitter i men det är ungefär kvarten du får massmedia, det är i början av vår sjukdom vi upplever att vi är världens centrum, men sedan bleknar det och det blir Deterministisk
sv.wikipedia.org/wiki/Determinism

Vi går in på ett annat spår där det är orsaken till att vi hamnar där är konsekvenserna av våra handlingar styr våra liv
sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120472 av Geta
Svar från Geta i ämnet Alternativ medicin och hälsa?
Vi är så påverkade av vår omgivning att vi knappt har fri vilja.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120477 av Zoidar
Hoppfull, ja den där svåra frågan kring himmel och helvete, vad tror du själv?

Jag har lyssnat en del på en angelikansk biskop och teolog som heter N. T. Wright. Han är väldigt kunnig om judarna och de judekristna. Han menar att frågan om helvetet nästan inte nämndes i den första kristna kyrkan, att fokus var på att Messias kommit. I gamla testamentet nämns inte helvetet, utan endast dödsriket, vilket jag tycker är intressant. Fast Jesus är den som förstår gammeltestamentliga skrifter bäst och han pratar om en dubbel utgång, "himmel, helvete". Med det sagt så pratar Bibeln mycket symbolspråk, t.ex. jämförs Jesus med ett lamm, lejon och vinranka. Ingen tror ju att Jesus bokstavligt menar att han är en vinranka, på samma sätt är bilderna i Bibeln för helvetet symboler.

N. T. Wright säger att den idag vanligaste bilden av himmeln är felaktig. Vi ska inte upp till himlen enligt honom, utan himmelriket ska komma till jorden, himmel och jord ska smälta samman och vi ska omvandlas. I Bibeln står det att det himmelska Jerusalem ska kommer ner till jorden och att det ska bli en ny jord.

Domen sågs som något positivt av de judekristna. Då skulle äntligen rättvisa skipas. Föreställ dig en by på jorden, där det varit bråk, stölder och mord. Nu kommer domaren till byn. Den som stulit får betala tillbaka, den som mördat sätts i fängelse, tvister reds ut och harmoni, rättvisa och frid återställs i byn. Så beskriver Wright den kommande domen.

Man kan se det på två sätt, objektiv och subjektiv bild. Den objektiva bilden är att världens mörker är besegrat, den subjektiva bilden är att det inte blivit fullt fysiskt manifesterat än.

När Kristus föddes kom himmelriket in i världen. Jesus säger det själv, att Guds rike kommit till jorden. Sen sprids himmelriket via de som vill följa Jesus, för att när slutligen Jesus kommer tillbaka ska fullborda det verk som han påbörjade när han var på jorden, så skall det bli en ny jord fri från mörker, död och synd. Det är det kristna budskapet.

Vad händer då med de som inte vill vara del i det nya riket? De kommer inte tvingas. Samtidigt är min tro att Kristus även kan nå personer som dött i otro också att många kan bli kristna på dödsbädden innan själen lämnar kroppen. Kristna är överlag överens om att småbarn och de med gravt förståndshandikapp automatiskt blir räddade. De flesta tror att de som aldrig hört om Jesus kan bli räddade. Vi ska ha hopp för varje människa. Slutligen, varje människa står inför ett val. Valet är förstås allvarligt, men samtidigt ska vi aldrig döma en annan människas utgång. Det är vår underbara frälsare Jesus Kristus som ska döma.

Så klart är det så att vi påverkas av både genetik och uppväxt o.s.v. Jag är säker på att Gud tar hänsyn till det också. Det jag tror är att vi har fri vilja i form av att vi kan välja mellan alla de möjliga alternativ vi är givna. Vi kan t.ex. inte välja flyga, vi har ju inga vingar. :D

Anchored in Christ ✟