Jesus, Hitler och Napoleon

Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256091 av Nissegossen
Fantasio det året var woodstock och jag gjorde lumpen, kunde varit din farsa...

Richard skrev: Jag läser en bok nu, om hur atombomben kom till, o Edward Teller verkar egentligen vara en ond människa... De flesta forskare typ ångrade sig efter de fällt bomberna efter Hiroshima och Nagasaki och blev motståndare till kärnvapen. Men Teller blev "upphetsad" o ville bara forska fram större bomber o så blev det vätebomben. Han var t.o.m. inne på fusionsbomber i början på 40-talet.

En del forskare var med tills de såg att man kunde tämja kraften och kunde ta ut och in stavarna då förstod de att atombomber kunde byggas, när de förstod, hoppade av när de såg att det var möjligt att skapa atombomber.

Troligen kan de ha kunskap för fredlig användning för kärnkraften vilket de då kunde bygga, Powerplant på Engelska

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256323 av Richard
Svar från Richard i ämnet Jesus, Hitler och Napoleon
Jo, jo, fredlig användning av kärnkraften är ju helt fantastiskt!

Nackdelen är var o hur man ska förvara det extremt farliga, men ganska lilla avfallet, o man kommer nog att kunna transmutera det i framtiden så att det inte behöver ligga i 100 000 år.

Men upptäckten av atombomben i samband med kärnreaktorn var oundvikligt... Om man utgår från Einsteins berömda formel; E=mc², så får man ett E till ett otroligt högt värde (i joule), då c är ljushastigheten i vakuum (299 792 458 m/s), vilket är väldigt högt. Tänk denna i kvadrat, gånger massan (i kg). Ta det objekt du har till vänster om dig, jag har en klocka eller en fjärrkontroll på 0,1 kg. Det blir ca 9 000 000 000 000 000 Joule, 9 PT, petajoule (sen kan man räkna om det till t.ex. kT)! Tänk då att vi i en annan tråd jämförde luftgevärskulor på 10 J.

EDIT: Blir typ en 2 megatons vätebomb;
www.unitconverters.net/energy/joule-to-kiloton.htm

Nu behöver man nått sätt för att frigöra energin, o det går vid s.k. kritiska massor med vissa isotoper av t.ex. uran och plutonium. Det är långt ifrån allt bränsle som frigörs som energi i en atombomb. Med U-235 krävs ca 50 kg för en kritisk massa o Pu-239 endast ca 6 kg. Sen används lite olika tekniker för att trycka ihop det, men som sagt, långt ifrån alla kilon omvandlas till energi...

Massa innehåller enorma mängder energi!
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Richard.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256374 av wasp
Svar från wasp i ämnet Jesus, Hitler och Napoleon
De tre som försökte invadera Ryssland: Karl XII, Napoleon och Hitler misslyckades ju. Tur att inte kärnvapen fanns på den tiden!!
Mer
3 år 10 månader sedan #1256378 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus, Hitler och Napoleon
Poltava ska vara Sveriges största nederlag.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan #1261822 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Jesus, Hitler och Napoleon
Som jag sagt tidigare: har man levt ett godhjärtat liv är man klar här på jorden och kommer till Himlen. Men vi som begått allvarliga synder får en ny chans, vi ska bättra oss. Jag avrättades efter Nürnbergrättegångarna.
Mer
3 år 10 månader sedan #1261823 av notwoodstock
Fråga 100 präster om dom tror på Hinduism, och resultatet blir...