Paranoid?

Mer
5 år 2 månader sedan #1124349 av Hoppfull
Paranoid? skapades av Hoppfull
Hejsan!

Nu har jag en fråga till er igen som är eller varit paranoida.

Jag besökte min dotter i dag på sjukhuset. Hon har hela tiden mått bra psykiskt men naturligtvis fysiska skador fortfarande men det går framåt ordentligt, tack och lov.

I dag när jag var hos henne var hon väldigt paranoid. Hon känns inte mottaglig för min information på något sätt. Små händelser kan hon förstora upp och skaffa sig en egen uppfattning som saknar all rim och reson. :oops:

Jag känner mig väldigt maktlös men har gett mig sjutton på att jag ska lyckas hjälpa henne med läkares hjälp eller med stöd av er här på Viska. Jag är väldigt tacksam att jag fann det här forumet och allt stöd och råd jag fått av er medlemmar. både för henne men även för mig själv,:hjärta

I dag öppnade hon sig i alla fall för en läkare och uttryckte sina känslor som hon kände. Det var ett stort framsteg eftersom hon vanligtvis gärna vill bära på sådana tankar själv. Han var duktig. Han förklarade sakligt och konkret vad han ansåg. Han och jag hade precis samma uppfattning att hon ex förstorat upp en händelse och med lite distans skulle det säkert lägga sig, annars var han villig att prata med henne igen. Han uttryckte sakligt men vänligt att det berodde på att hon var paranoid.
Det verkar trots allt som de ska försöka medicinera henne bättre trots att de tidigare sagt att det inte går att medicinera henne mer.

Det kändes i alla fall lite hoppfullt, tycker jag.:dans

Vad får ni för mediciner som motverkar eller lindrar er paranoia? Jag förstår att det är väldigt individuellt men tycker det skulle vara intressant att höra vad ni fått hjälp av.

Personligen tror jag att min dotters problematik i första hand är sin paranoia. När den blir för stark så hör hon dessa destruktiva röster. Jag vet förstås inte för jag är ingen läkare men tanken kom i dag. :?: Hon har ett så starkt känsloliv och det är givetvis bra. Men när det övergår i en så svår oro för bagateller som hon inte kan slå ifrån sig är det väldigt tufft.
Bilagor:
Mer
5 år 2 månader sedan #1124361 av Geta
Svar från Geta i ämnet Paranoid?
Personer med diagnosen schizofreni brukar inte vara så känslosamma.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 2 månader sedan #1124363 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Paranoid?


Titta på bilder vi känner oss dragna till, så behandlar vi just nu msbp! Du kanske överbeskyddar ditt barn? Det säger jag "frankly". för det är bara hon som kan komma underfund med sin paranoja, du upptäckte det först av er två! Men låt henne vinna tillbaka sin självkänsla, genom självhjälp att hon inser att hon är kapabel att inse sin sjukdomsbild!

Kämpa på!

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 2 månader sedan #1124374 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Paranoid?
Fick diagnos paranoid ganska tidigt ca 20 år. Det var visserligen drogutlöst..Jag vet inte vad som funkar bäst för andra. För mig hjälpte det med Haldol och psykodynamisk terapi. Att umgås och vistas i ett socialt sammanhang hjälpte också (att bo i ett kollektiv en period).

Det blir bättre och bättre dag för dag.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
5 år 2 månader sedan #1124379 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Paranoid?
Det är nog väldigt individuellt vilken medicin som fungerar själv har jag Xeplion, men ju mer läkaren förstår hur vad det är du tänkerom du är paranoid, , om du har röster eller om du har syner, ju mer öppen du är desto bättre kan läkaren hjälpa dig hitta en medicin som passar dig. Paronoida plus positiva symtom har jag i psykosen, har inte så stora problem i min vardag med den medicin jag har nu. Det jag tycker är positivt med den medicinen jag tar nu är att jag inte blir trött.
Mer
5 år 2 månader sedan #1124397 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Paranoid?
Upassende affekt er ikke så veldig mye mer uvanlig enn flat affekt ved schizofreni. Jeg ville gi som råd å ikke gå i diskusjon for å avkrefte. Det kan ofte føre til mer paranoia hos pasienten. Har vært der selv. [hr]