Paranoid?

Mer
5 år 2 månader sedan #1124545 av memphis
Svar från memphis i ämnet Paranoid?
Jag vet att hyresvärden inte lagligt får gå in i lägenheten, men jag tror att de gör det ändå. Ett extralås låter som en bra idé! Kameror lika så skulle nog eventuellt kunna bota paranoian just när det gäller hyresvärdar.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1124943 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Paranoid?
Geta, jag vet faktiskt inte. Hon har ju på sätt och vis ett självskadebeteende men det är ju inte något hon gör med vilja så att säga.

Som att man vill skada sig med vilja för då gör det mindre ont. Det är ju hennes destruktiva röster som driver henne att göra sig illa. :cry:

Men du kan säkert ha rätt i dina tankar. När hon gör dessa självmordsförsök så vill hon fly från rösten.

Åsa Nilsonne känner jag till väl. Hon är riktigt duktig. Jag har alltid varit intresserad av psykologi. Det kanske beror på omständigheterna men jag har alltid gillat att utveckla mig och psykologi är en bra metod för ex självinsikter. :D

Det var meningen att min dotter tidigare skulle få DBT men det rann ut i sanden när hon gjorde ett nytt självmordsförsök. Nu får hon KBT kontinuerligt istället.

Tack för dina tankar :hjärta

Nissegossen ,vad skönt för dig att du lyckades hantera situationen bra. :D

Nej Benzo bör man nog försöka hålla sig ifrån om man kan. De är ju trots allt vanebildande.

Tack :hjärta


Jag vet egentligen om det är en psykos.:roll: Både jag och läkaren är nog mer inriktad på Paranoian, men jag vet inte förstås.

Nej, stökig blir hon aldrig, tvärtom. Hon är väldigt ödmjuk, glad och lättsam att ha att göra med. Men när hon får de här paranoida tankarna så rör det sig mycket i hennes huvud som hon inte alltid vill berätta om varken till mig eller vårdarna. 8O

Någon sömnmedicin behöver hon inte. Hon har alltid sovit bra och har inga sömnproblem.

Ja, visst är en vanföreställning, Helt rätt. :o

Tack för att du delar med dig.:hjärta
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1124947 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Paranoid?
Richard bra att Haldol hjälper dig. Det var modigt gjort. Min dotter vill inte ens ha Facebook för precis som du säger kan hon inbilla sig att hon är övervakad och det stämmer naturligtvis inte.

Tack :hjärta

Memphis, Ja det förstår jag. Jag tycker också hennes Paranoia är jättejobbig. Eftersom det inte går att nå henne och hon är inte mottaglig för fakta eller sakliga argument när hon är Paranoid.

Ja, givetvis är det jobbigast för dig med Paranoian men det påverkar ju givetvis hela familjen och blir på något sätt en medberoendesjukdom. :cry:

Min dotter har samma problem när hon är paranoid. Hon tror också att någon ska gå in i hennes hem och förstöra saker. Skönt att du ser fram emot flytten.

Tack för att du delar med dig. :hjärta

Richard det stämmer det du skriver, men Memphis kanske var Paranoid och trodde att de gjort intrång fast det inte skett, vad vet jag.:?:

Tack :hjärta
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1125016 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoid?
Ingen psykos utan paranoia eller vanföreställningar, men man kan ha psykos ändå. Antagligen för man uppfyller andra krav på positiva symptom. Följande symptom ingår vid psykossymptom bedömning:
Vanföreställningar
Begreppsmässig desorganisation (tankestörningar)
Hallucinationsbeteende
Upphetsning
Grandiositet
Misstänksamhet/förföljelse
Fientlighet
Mer
5 år 2 månader sedan #1125023 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoid?
Det där tror jag ingen läkare skriver under på om mig idag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan #1125029 av Geta
Svar från Geta i ämnet Paranoid?
Självskadebeteendet tycker jag inte stämmer med schizofreni.