Är fången hos min far

Mer
5 år 1 månad sedan #1134518 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är fången hos min far
Jag tror inte heller att vi har en fri vilja.

Jocke, om du är ett psykfall passar du väl bra på Viska! :groovy
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 1 månad sedan #1134542 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Är fången hos min far
Tack för din uppmuntran Geta! Men hur blir man fri?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1134567 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Är fången hos min far
I början av sjukdomen kan vi ha fri vilja och då kan vi förändra skeendet till en del. Därefter är det deterministiskt alltså som en del av en maskin, har vi väl startat den, går det per automatik.

Kristendomen säger fri vilja, till en viss del sant

sv.wikipedia.org/wiki/Determinism

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 1 månad sedan #1134625 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Är fången hos min far
Jag har liknande känslor. Kan känna att "det där var nog mamma som sa" eller nu känner jag något för att hon gör så. Jag hör inte röster men jag har en inre kommunikation som innebär att jag har tankar och känslor som kommer i uttryck och som är som idéer. Jag tror inte på den blanka konkreta beskrivningen av människor som om vi alltid tänker korrekt och balanserat. Jag tror att det är svårt att känna vad som tillhör vad och att vi får intryck som vi blir förvirrade av oavsett om vi vill eller inte. En fråga är om vi alltid kan följa våra gamla strategier eller om vi måste lära oss nya saker för att få sans i kaoset och svaret på den är att vi måste anpassa oss till förändring och att det är vårt största problem!
Mer
5 år 1 månad sedan #1134635 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Är fången hos min far

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1134672 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är fången hos min far
Cosmos,
Du är väl 60+ och då borde vanföreställningarna försvunnit tycker jag. Det kan inte vara tvångstankar. Ständigt återkommande tankar som poppar upp. SSRI kan minska tvångstankar. Men det finns andra knep mot tvångstankar.
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...och-tvangshandlingar