Klimatångest?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
5 år 14 timmar sedan #1145321 av Cosmos
Klimatångest? skapades av Cosmos
För en tid sedan tog programmet Kropp och Själ upp en hel timme i etern för att diskutera och fokusera på den märkliga åkomman 'klimatångest'. Två psykologer deltog (en professor) och en pappersvändare på myndighet. Greta Thunberg var inte med dock, vilket för många var en besvikelse.

Man frågade sig vilka psykologiska mekanismer som är med i reaktionerna på klimathotet. Det undrar jag också. Finns det ett samband mellan 'klimatångest' och den ångest vi har/har haft här och vad skulle detta vara?

Enligt mig är detta ett sätt att skapa oro utifrån ett tilltänkt scenario. Ungefär på samma sätt som vi var som mest rädda för 'överbefolkningen'. Denna är på något sätt väldigt känslig att ta upp idag. Varför? Nej, för att det räcker med ett hot i taget. Man kan ju inte skrämma oss från vettet. :lol: :väggen

Jag tycker inte om det hela och känner oro (ej ångest) för vad man försöker inympa i oss. Och detta alldeles oavsett om det handlar om klimathot och/eller överbefolkning. Ångest är något patologiskt och jag kan inte se att 'klimatångest' är ett dugg patologiskt utan bara en konstruktion ämnat att påverka oss till att leva mer astetiskt. Bra eller dåligt?

Länk till programmet:

sverigesradio.se/avsnitt/1234027
Mer
5 år 14 timmar sedan #1145323 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Klimatångest?
Du e en gammal heltokig konservativ kvinna. Det finns ett motmedel mot klimatångest; klimataktivism.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
5 år 14 timmar sedan #1145326 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Klimatångest?
Här spars det inte på krutet! Tänk om du skulle svara på frågorna t ex. Ska man ägna sig åt aktivism även mot annan ångest? Eller är all ångest likadan?

Gammal heltokig konservativ kvinna? Så underbart det verkar vara att vara ung, frisk och anarkistisk. Vad behövs mer? Anger management kanske.
Mer
5 år 14 timmar sedan #1145328 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Klimatångest?
Det är rätt naturligt o ha ångest över att världen vi lever på håller på o gå under ja och det ska man naturligtvis göra nånting åt. Hade du lyssnat på bad religion istället för Trump o "gud" kanske du hade lärt dig nåt;
Mer
5 år 14 timmar sedan #1145330 av memphis
Svar från memphis i ämnet Klimatångest?
Håller med Recard i att det är bättre att göra nånting åt om man har ångest över något. Bättre göra något åt saken.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
5 år 13 timmar sedan #1145341 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Klimatångest?
Klimatångest har väldigt lite gemensamt med panikångest eller förintelseångest, det måste väl vilken anarkist som helst förstå.

(Och jag gillar inte Trump och hans idéer)