Tror jag börjar höra röster!?

Mer
4 år 11 månader sedan #1150640 av sodergardfia
Jag trodde aldrig att det skulle hända mig att höra röster. Imperativa kommandon i tankeform , ja. Känselhallucinationer, ja. Tankar som pratar av sig själva, ja. Men aldrig röster.
Men nu har röster börjat ta form. De är inte tydliga och är bara fragment av ord eller meningar och är inte riktiga ljud utan mer väsanden och ekon. Bakgrundsljud mest. Kommer från höger tinning och typ högra sidan av skallbasen . Känns inne i hörselgången ibland, men hörs inte där, bara ger förnimmelser SOM OM jag hörde.

Inatt har jag bara sovit några timmar , så nu är det extra mycket. Tankarna pratar också, men mest ord. Men nyss var de en gnällig kvinna som sade något som jag redan har glömt, det kan ha varit ”Du är tärande du också!”, åtminstone var det nåt som var klagande och betydde ”Du är också jobbig!” fast med ålderdomliga ord. Hon hördes inte, men orden fanns där, och kvinnan syntes inom mig.

Jag har misstänkt att jag börjat få röster en tid nu, men jag har mestadels bortförklarat det för mig själv och tyckt att jag överdramatiserar, men nu är jag ganska säker på att ja, jag börjar få röster. ”Ohörbara ljud från tinningen” och ”spridda fragment av ord som dyker upp” är inte något man ska ha, även om det ju inte är några allvarliga grejer.

Nu tror jag att jag minns vad kvinnan sade! ”Du är vämjelig du också!” Det kändes inte otäckt eller hotande eller ens riktat till mig som person, hon bara sade det.

Jag börjat inse att det här kanske trots allt beror på sänkningen av Olanzapin (fast anledningen till att det är extra mycket nu idag är nog att jag inte sovit). Men jag vill inte höja olanzapin ju!!!

Tur att jag har tid hos min psykiater på fredag.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150644 av notwoodstock
En uppmuntran till dig är att jag har levt med inre röster i mer än 30 år.

Håll dig till sanningen bara, i det du möter.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150647 av sodergardfia
:hjärta

Musik dränker ”ljuden”, och läsning skingrar tankarna. Följaktligen lyssnar jag nästan oavbrutet på musik. Har knappt reflekterat över varför jag vill lyssna på musik exakt hela tiden, även när jag vilar . Känner mig nervös utan musik, och de stunder jag inte lyssnar märker jag att jag har både tinnitus och de där halva ”rösterna”. Blir nästan förvånad . Detta gör att jag ännu hellre lyssnar på musik. Vill ju varken ha ”röster” ellet tinnitus !
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150695 av Admin1
Röster kan triggas av stress och ångest. När man vilar eller är overksam, så brukar rösterna komma. Clozapine har bäst effekt mot röster.
www.viska.se/sjalvhjalp/sa-motverkas-roester
Mer
4 år 11 månader sedan #1150707 av sodergardfia
Det är precis så det blivit för mig! Ligger jag och vilar eller bara ”går och dräller ”(särskilt utan musik) börjar det! Om jag t.ex. jobbar blir det inga röster, och senaste tidens rädsla (lite obestämd, typ ”spökrädsla” och rädsla att folk kanske vill skratta åt mig) försvinner också om jag är upptagen.
Tyvärr har jag haft en helt overksam vecka då jag varit drabbad av förlamande trötthet , smärtor och svaghet i kroppen. Stora delar av tiden har jag bara legat på soffan eller sängen, och det har väl inte varit bra för mitt psyke. Kanske att allt blir bättre när jag jobbar denna vecka!

Har fått dra ner olanzapin från 15 mg till 10, så det kan ha mer än bara ett finger med i spelet .
Mer
4 år 11 månader sedan #1150945 av Admin1
Testa denna metod mot röster att koncentrera dig utåt:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...a-metoden-mot-roster