Fri från vanföreställningar

Mer
4 år 10 månader sedan #1152151 av Olivlunden
Hej på er alla. Vi har en son som varit sjuk i 5 år med schizofreni med vanföreställningar om att andra pratar illa om honom.

Finns det någon av er som efter denna tid har blivit frisk och kunnat återgå till arbete?

Hur fungerar det med sjukersättning och hur lång tid måste gå för att man ska kunna få detta?
Mer
4 år 10 månader sedan #1152157 av Inwatto
Hej. Jag känner ingen som fått diagnosen schizofreni och som jobbar, men har inte så stort underlag att gå på. Det kanske är 8% som jobbar med schizofreni så helt kört är det inte.

Sjukersättning är det försäkringskassan som bestämmer över med järnhand. Har själv haft sjukersättning i många år och FK ändrar sig lite hur de fungerar med åren, så jag kan nog inte svara på frågan, tyvärr. Min uppfattning av att läsa här på Viska, är att man måste försöka ha ett jobb och misslyckas, innan de vill ge 100% tillsvidare sjukersättning.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 10 månader sedan #1152160 av Olivlunden
Inwatto, tack för svar.
Hur gammal var du när du fick sjukersättning?
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1152161 av Nissegossen
Får säga fråga herr Google som man gör till en människa då svarar Herr Google på det och du får ett antal träff med det du söker på.

Detta från försäkringskassan besvarar mycket vad du frågar efter
www.forsakringskassan.se/myndigheter/arb...kring/sjukersattning

Detta är söksidan

www.google.se/search?source=hp&ei=0QzXXK...33i10i21.Sjlms-BZQD4


Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan #1152165 av Inwatto
Olivlunden,
jag har haft sjukersättning i 17 år. Hade först sjukpenning och ville fortsätta ha det när de ville ändra det till sjukersättning efter 2-3 år med sjukpenning. Det gick de inte med på. De menade att det var en förmån att få sjukersättning och det har jag fattat i efterhand att det är. Tror de omprövar ersättningen vart tredje år, så det är inte fast.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1152166 av Nissegossen
Jag insjuknade 1974 då jag bryggde vört i det gamla brygghuset vid Stampen i Glteborg. ett treskiftsarbete bara jag och nattvakten på natten. det orsakade för lite sömn och jag förstod att jag behövde något som gav mig sömn. Jag tog mig det året efter påsk på natten till tisdagen efter påsk då jag skulle gått på morgonskiftet kl 0600 på tisdag morgonen. Eftersom jag inte fått tillräckligt med sömn. Då hade jag som alla med för lite sömn börjat hallucinera och jag blev inlagd för diagnosticering och där på avd fick vara där i 6mån för diagnios utredning det första skrev läkaren ut psykisk insuffiecines på läkar intyget. Där efter scizofreni syndrom. Efter som jag var fackanluten hade ansvarig fack representant lagd ny info på skrivbordet det var på den tiiden om en ny försäkring som jag läste och det var på den tiden AGS numera afa och ta reda på om din son haft ett arbete inom LO kollektivet omfattades jag av den försäkringen. LO förhandlade fram försäkringen som arbetsgivaren fick i gengäld för högre lön. Man kunde då även om man sagt upp sig på jobbet och läkare kunde påvisa att det var pga sjukdom man sade upp sig fick man ersättning.

Var noga har din son varit genom en barnförsäktring omfattas av den som vuxen insjuknad.

Jag fick ersättning och meningen var att täcka gapet mellen sjukersättning och den lön man skulle haft.

Du hittar på denna söksida vad som gäller idag. Pga nya regler får jag efter det gamla vilket innebär att skatten är betald innan jag fick jag det skattefritt

Om sonen har haft/har ett arbete kontakta försäkrings rådgivaren på det fack han tillhör inom LO kollektiviet. Tjänstemanna förbund har inte detta. Kort sagt vänd på stenarna vad som gäller
www.google.se/search?source=hp&ei=QAnXXL...10j0i203.otWL4cWdchk

Nu som pensionär har jag fortsatt gott av samma försäkring den ger mig ungefär 2400kr varje månad

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.