Fri från vanföreställningar

Mer
4 år 11 månader sedan #1152185 av Cosmos
Jag tror inte att man någonsin kan bli fri från vanföreställningar, är jag rädd. De biter sig fast vid en som en sugklocka. Angående sjukersättning så var det inte så krångligt i mitt fall. Läkaren sade bara vid ett besök att nu skulle jag inte längre vara sjukskriven utan bli pensionär.

Trots denna så arbetar jag 7-8 timmar i veckan vilket är tillåtet. Dessutom har jag styrelseuppdrag och andra åtaganden vilka inte ger några större pengar. Men i år fick jag en restskatt på 6.000 kr som tack för hjälpen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 11 månader sedan #1152207 av Jocke

ingrid64marie skrev: Det är bra att ha något att göra, självkänslan blir bättre, man brukar få hjälp med att hitta något som man kan trivas med om det sen är arbete eller annan form spelar kanske inte så stor roll så länge man känner att det ger något tillbaka. Man brukar inte bli frisk från psykos sjukdom men mediciner gör att du kan få ett liv som trots allt är ett liv värt att leva för. Det viktiga är att finna en medicin som fungerar och ger lindring, jag har lärt mig genom åren att det kan skilja sig mellan oss som bär sjukdomen, den ene är inte den andre lik när det kommer till hur vi fungerar, problem i vardagen, känslolivet, mm. Svårigheterna med att hitta meningsfullhet, vara ett kugghjul i samhället, känna att man behövs och det man gör betyder nåt i slutändan är inte lätt, därför menar jag att arbete med lön är kanske inte det främsta att sikta efter utan snarare att hitta en stimulans som ger en anledning att gå upp på morgonen för att man vill gå dit, man tycker om det man gör och trivs med kamraterna men om det ger lön i kuvertet eller är i annan form är inte så viktigt så länge han gör något han tycker om och trivs med.


Själv så har jag en sysselsättning via "sol", men jag har egentligen lss på mitt boendestöd! Det är lite billigare för min arbetsgivare tror jag, tjänar 10 kr i timmen, vi får tjäna max 800 kr på en månad. Det är roligt att arbeta, jag sysslar med sortering av böcker, dvd och cd-skivor bl. a. Den sociala biten är viktig då schizofreni brukar ge en viss form av autism!

Jag fick sjukersättning via lss ungefär -96 fick jag den.Innan dess var det sjukskrivning och sjukbidrag. Jag har några kompisar som inte har jobbat på riktigt, dem har det kämpigt ekonomiskt, då sjukersättningen baserar sig på den senaste inkomsten man har från förvärvsarbete eller sjukbidrag. har alltså 60 % ca från den senaste inkomsten.

Det är bostadstillägg + handikappersättning som gör att jag lever ett drägligt liv!

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 11 månader sedan #1152210 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fri från vanföreställningar
Jocke, din handikappersättning beror väl på din hörselnedsättning som ger dig extra utgifter. Handikappersättning är annars svårt att få.
Mer
4 år 11 månader sedan #1152238 av Admin1
Det är nog svårt att återvända till arbete efter 5 år. Men psykiatrin kan ibland ha IPS-modellen, som innebär att de ordnar ett arbete åt en och sedan får man hjälp att klara jobbet av en coach. 60 % får jobb med detta stöd. Sjukersättning brukar komma efter 2 års sjukskrivning, men är man under 30 år kallas det aktivitetsersättning.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1152380 av Olivlunden
Tack alla för bra svar.
En annan fråga jag har till er; är det så att ni i perioder mår bättre och sämre? Går sjukdomen i skov?

Admin, han har varit sjukskriven sedan 2014 så det kan ju vara dax för dem att ompröva? Vad jag har förstått så kan ekonomin bli bättre om man får sjukersättning, eller har jag fel?

Tack snälla
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan #1152385 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fri från vanföreställningar
Japp, schizofreni går i skov.

Är inte säker på att det är ekonomiskt bättre att ha sjukersättning än att ha sjukpenning. Procenten av inkomsten är högre vid sjukpenning. Men det är tryggare att ha sjukersättning.