Repetera konversationer för sig själv efteråt

Mer
4 år 4 månader sedan #1205255 av Recard2016
Funderade på en sak ja gör. Typ när ja pratar me nån på stan så går ja runt i kanske 10 minuter efteråt o repeterar konversationen tyst i huvudet o repeterar alla rörelser ja gjorde under tiden o e helt inne i de. Nån som känner igen sig? Om inte så e de inte schizofreni, kanske e OCD eller aspergers eller nåt?
Mer
4 år 4 månader sedan #1205259 av Kloppe
Känner igen det. Brukar komma efter t.ex en dag på jobbet. När man kommer hem återskapas en massa konversationer från tidigare. Som du beskriver blir man helt inne i det.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
4 år 4 månader sedan #1205260 av Recard2016
Yes, nån som känner igen de!
Mer
4 år 4 månader sedan #1205261 av Inwatto
Jag har nog för dåligt minne för att kunna göra som du fullt ut, men visst hänger en konversation kvar ett tag i hjärnan. Tror det är normalt att bearbeta vad som sagts för att lära sig av det. Att få koll. Gör man inte det direkt, så dyker det kanske upp i en dröm där saker sägs behandlas.

Vill inte sätta någon diagnos på det. Det får läkare hålla på med.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 4 månader sedan #1205262 av Jocke
Jag tror det är en ren schizofreni-mönster? Man pratar med sig själv, det är ganska vanligt! Jag gjorde det i tonåren men jag repeterar bara vissa ord i hjärnan, eftersom jag bara fattar delvist, har svårt med sammanhanget i ren frustration att jag får gissa mig fram vad som sägs.

Däremot kan jag analysera vissa ämnen som jag finner intressant just nu. Nu funderar jag på vad som är friskt och sjuk, och om man kan tillfriskna efter en långvarig psykos. Mitt svar är man kan bli friskare än när man mår som sämst, därför att ens beteende inte är ngt som man kan springa ifrån, ens förflutna följer en överallt, därför kan man aldrig helt tillfriskna tror jag.

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 4 månader sedan #1205318 av memphis
Det är nog ingen diagnos Recard, utan ett normalt sätt att bearbeta vad som sagts. Det är vad jag tror då samtal kan eka hos mig också, och jag har inte schizofreni, på papperet har jag schizoaffektiv.