Jag kan höra vad jag tänker när jag lyssnar till detta

Mer
17 år 6 månader sedan #50944 av stefan
Om man tyst läser nedanstående mening stavelse för stavelse i takt med ljudet kan man höra det man läser i den ton som spelas upp.

JAG KAN HÖ RA VAD JAG TÄNK ER NÄR JAG LYSS NAR NU

www.geocities.com/nemo662/test.html

Om man väntar ett tag kommer tonen i jämna intervall motsvarande de 13 stavelser som ovanstående mening består av.

Eftersom det är lättare att höra illusionen om man läser texten samtidigt som man lyssnar bör man ta ner sidan med ljudfilen så att man kan se texten.

För att kunna höra något bör man ha lite tålamod eftersom det kan ta ett antal upprepningar innan röstillusionen framträder.

Tidigare trodde jag att alla (också de som inte hörde röster) kunde höra detta, men det visade sig vara fel. Därefter antog jag att endast de som hörde sina egna tankar högt kunde höra illusionen, men efter att ha testat idag visade sig också detta vara fel. Jag hör idag endast främmande röster och jag kan höra röstillusionen. Därmed borde många andra kunna höra det jag hör.

Personligen fängslas jag av denna upptäckt, men eftersom jag är något fixerad vid olika ljudillusioner kanske jag är ensam om detta.

Om någon mot förmodan är intresserad av att göra detta test, men något är oklart, så fråga gärna.
Mer
17 år 5 månader sedan #50952 av stefan
Ett litet tilllägg till den som vill testa och verkligen höra något är att "forma orden" utan att säga något samtidigt som man läser meningen stavelse för stavelse.

Om jag inte formar orden blir röstillusionen mycket otydligare. Dessutom kan man sänka volymen så att det blir knappt hörbart för att förtydliga röstillusionen.
Mer
17 år 5 månader sedan #50957 av aspie
Den franska psykoanalytikern Jacoues Lacan (1901-1981) var överintresserad av språk. Han studerade bl a strukturell språkvetenskap och använde sig av vissa språkfilosofernas teorier, bl a Heidegger's. Han konstatrade att då vi pratar, vi samtidigt lyssnat på lyssnar vårt eget tal. Talet måste komma liksom från en annan del av "självet" än lyssnandet. Därför delade han ego-begreppet till olika komponenter. Där skulle vara någonting att tänka efter.

- aspie
Mer
17 år 5 månader sedan #50960 av stefan
Hej aspie, intressant men nog tyvärr överkurs för min simpla hjärna