En och samma vanföreställning

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 månader sedan #1220428 av Fantasio
Om en person felaktigt tror sig vara med i en organisation när denne mår dåligt, är det vanligt att i perioder över en lång tid ha samma vanföreställning? Eller blir det nya vanföreställningar?
Mer
4 år 2 månader sedan #1220430 av IngeF
Det kan helt sikkert skifte. Men grunnvrangforestillingen min har alltid vært den samme gjennom snart 20 år. Jeg er like fullstendig overbevist som før at det er en forestilling som ikke er vrang. Men jeg har sluttet å argumentere for det. Det hjelper ikke uansett, og leder bare til opprivende krangler. Stemmer hører jeg også hver dag, men det mye svakere, jeg vet dog at det er fordi all skrikingen og lydene har skadet hørselen. Slikt sier jeg ikke til psykiater, naturligvis. I blant gripes jeg av en trang til å ringe hovedpersonen bak komplottet, men det vil jo kun slå tilbake på meg selv.
Mer
4 år 2 månader sedan #1220447 av Geta
Brukar ha liknande vanföreställningar varje gång som jag får psykos. Det är samma tema. Är med i en motståndsrörelse. Det är inbördeskrig i Sverige.
Mer
4 år 2 månader sedan #1220450 av Clean
Jag har flera olika vanföreställningar i olika perioder. Den jobbigaste som är "att ondska finns inte"! Det är förnekelse för att jag ska inte bli skrämd av världens ondska. Det finns ondska. Och jag vill inte tro det.
Mer
4 år 2 månader sedan #1220463 av Geta
Min psykoterapeut sa att det finns onda människor.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1220466 av IngeF

Geta skrev: Brukar ha liknande vanföreställningar varje gång som jag får psykos. Det är samma tema. Är med i en motståndsrörelse. Det är inbördeskrig i Sverige.

Kanskje du er en profet, Geta? Jeg har bare tarvelige angivelig innbilte problemer med slektninger.

Geta skrev: Min psykoterapeut sa att det finns onda människor.

Som denne ufyselige karen her:
en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Bettelheim
Psykoterapeuter kan i dag gjemme seg bak at han var en svindler, men en rendyrket psykologisk tenker er vanskelig å finne, tror jeg.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.