rösthallucinationer eller telepati?

Mer
4 år 1 månad sedan #1227094 av ensagaomlivet
Hej detta är mitt första inlägg, jag har haft psykosepisoder sen ca 4 år tillbaka och ända sen början har jag inbillat mig ha telepati med min omgivning jag har varit säker på att folk kan läsa mina tankar och det har jag tyckt är jätteläskigt för när jag tror det kommer det upp sjuka tankar och tillslut går jag runt med tvångstankar om allt möjligt speciellt sexuella tankar som jag inte kan styra över dom är väldigt påträngande sen kommer det upp dumma tankar som jag tror sårar andra utan att jag vill det.

Jag gillar inte tanken på att jag har telepati med andra för så fort jag tänker på nån så tror jag att personen vet vad jag tänker och sen hör jag röster som säger att dom hör vad jag tänker och röster som svarar på det jag tänker och dom brukar oftast vara väldigt kränkande och säga att jag är jobbig, att dom inte orkar med mig, och dom är oftast sura på mig och arga och vill att jag ska typ vara tyst men jag kan ju inte sluta tänka? när det blir så blir mina tankar värre och rösterna säger att jag typ skriker? kan man skrika med tankar? Sen säger dom att dom skiter i mig och att jag är äcklig. Jag försöker göra rätt men det blir oftast fel i mitt huvud och jag tror att det är människor jag känner som är i mitt huvud och hör mina tankar så det blir jobbigt att träffa dom även om jag ibland märker att dom inte är i mitt huvud för dom beter sig helt normalt. men sen när vi skiljs åt hör jag dom och då blir jag förvirrad för varför säger dom inte dom här sakerna till mig direkt?

Jag är själv väldigt konflikträdd av mig så jag förstår ju men det blir jobbigt. Sen mår jag jättedåligt när jag tänker illa om andra och får skuldkänslor och känner mig som en jättedålig människa. En gång under en psykos trodde jag att jag var djävulen och alla föraktade mig och ville ha bort mig från jorden. Rösterna i huvudet säger väldigt ofta att dom hatar mig.

Jag vill bara ha en psykologisk förklaring till detta! Det är så frustrerande, det känns som att alla hör röster och pratar genom telepati att jag började göra det för några år sen men inte fattar någonting och det är en jättejobbig känsla
Mer
4 år 1 månad sedan #1227103 av Geta
Hej och välkommen!

Det är svårt att bli av med vanföreställningar. De brukar sitta som berget. Har du fått något bevis på telepati?
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1227106 av Nissegossen
Hej! Välkommen till viska ensagaomlivet. Det räcker inte med en bok livet är ganska kort tycker man nu när man är gammal men du verkar ung själv 70 i år om jag får leva.
Du beskriver väl hur det känns inom dig, jag har funnit att vi inte är ensamma det finns en ande värld också de är de väl förtrogna med inom frikyrkan de går att prata med, men jag är numera inte längre i de kretsarna har inte ens reflekterat på att bli medlem

Men jag tror på kristen grund, tror att du också tycker Jesus utstrålar empati för de svaga och sökande. Men det väcker mera vrede för de som själva inte kan gå härifrån andar som lever här de syns i allmänhet inte men de hörs, i huvudet på oss och spelar mycket på det faktum att vi har en sexdrift. Det är naturligt att de drar upp det inom dig. Men se upp för faran gör inget som du inte vill, sätt ned foten annars blir du hårt ansatt.

Satt vid ett bord med två andra den ene sade sluta upp att prata med mig i mitt huvud. Den andre vadå jag pratar inte med dig i ditt huvud. Jag sade ni skall inte gräla och slåss. Bägge hade Schizofreni liksom jag, jag sade att även om det låter som han behöver det inte det inte vara han vartenda ljud ni hört i hela ert liv kan ni höra jag har hört en gång för inte så länge sedan farfars rinklocka på dörren och har inte hört den sedan dess han dog 1959 då var jag 9år den var speciell och har aldrig hört den senare förutom i huvudet nyligen så du kan höra vem som helst vartenda ljud du har hört i hela ditt liv, därmed även varenda personsröst du hört. Det är inte ni själva det finns andra krafter också alla av dem är inte snälla de tillhör den onde. Vänd dig till Jesus och kalla honom välkommen till dig, då får du hjälp inom dig subtil men du får hjälp inom dig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan #1227130 av Inwatto
När jag började höra (inre) röster, trodde jag det var andra människor, dvs telepati. Det är möjligt att det finns, men det fungerar inte sådär bra. Kan tänkas vara kommunikation mellan den omedvetna delen av hjärnan som vi med schizofreni hör fastän vi inte borde. Så, det tror jag det kan vara men det finns mer...

När hjärnan utvecklas, sker det språngvis. Det tror jag fungerar så att vi iakttar omgivningen och härmar intressanta personer. Vi kan ha flera såna delpersonligheter i hjärnan samtidigt och den bästa av dom blir vårt jag. Dessa delpersonligheter är kopior av andra människor och kan uppföra sig precis som dom utan telepati. De finns också i vårt undermedvetna och vi kan höra dom, medan "normala" människor inte vet om deras existens alls.

Sedan finns det andar; ofta döda personer. De kan ta över en delpersonlighet och börja göra sig hörda. Hit räknar jag änglar, djävlar, demoner och sånt.

Så, det kan finnas många olika källor till röster. Blir rösterna störiga, kan man avtala med dom att de får komma fram en timme om dagen och resten av tiden får de vara tysta. Det kan fungera.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 1 månad sedan #1227134 av Geta
Inwatto,

Dina resonemang är så intressanta.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1227140 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet rösthallucinationer eller telepati?
att de döda skulle prata med de levande är tämligen ett intressant påstående.

till TS kan jag säga att jag delar sådan erfarenhet och det är bara att kolla vad jag skrivit i forumet, har delat med mig massor av sånt och min resa med Jesus och tillfrisknandet. jag har haft andra nick på forumet med, och de finns listade i nån gammal post som du nog lär hitta också om du söker. jag svarar på PM också om det är något du undrar.

tror iofs att det finns vad som de flesta nog skulle räkna som telepati, men att vi är alltför syndiga varelser för att kunna behärska den och att om man blir lurad av onda makterna i detta så är det mycket värre än vanliga lögner, den saken är jag tämligen säker på. dock är det ju helt rimligt om det är så att man måste inse att man blivit lurad innan man får kunskap tillräckligt om att föra fram skiten i ljuset. iaf så är vi lovade att bli lärda av Jesus när vi kommer till Gud, står om i den heliga bibeln. och det finns inget mörker i Gud.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by PsychoWard.