Feildiagnostisere autisme i barndommen når det egentlig er schizofreni?

Mer
3 år 10 månader sedan #1251650 av IngeF

memphis skrev: Jag fick diagnosen eventuellt autismspektrum en gång i sjukdomens linda. När det gäller att bli mycket stressad av vad som är vardagliga situationer stämmer det in på mig.


Bokstavkombinasjonsdiagnoser finnes det mange av. Det trenger ikke å være Asperger.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251673 av björk
Jag satt jämt för mej
själv i ett sånt snår
med element.
Han Andreas Ek.
Sa ibland varför.

Markus Engstrand pratade
mye om Seinfeld han hade
förälskat sej i den serien.
Han å jag växte ifrån
eatch other. Vi var nära nära
Som kollegor kan säg

Han älskade armhävningar sån
När vi stod i en cirkel vid
Flygeln böjde han mitt ben i
Knävecket

Senare har jag kännt mig vred ohh å tex
A han va är spydig rent ut sagt
Jag gillar inte hans armhävningar o han gillar inte min sång. Han var med i TV-Pucken i Ishockey oxå

De hade även en
vinkällare. ek Vi umgicks säkert
20.000 timmar.
För att senare växa från varandra. Det intimare var då
Ja satt på honom o höll i hans, armar! (brottare, Då kom morsan Eva Ek.
O undrade. Hon är pensionerad
Tandläkare o dotter syrran till Andreas
Har fått ta vid eller....

En gång hade mackie som han kallades ett blått öra efter en puck.

Jag var besatt i på Borgarskolan att byta klass till honoms.
Så kom jag till en fotbolls klass.
Dom sparka på fotboll hårdt.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251679 av Cider
memphis, har det varit så sedan du var barn/så långt du kan minnas att du blivit stressad av sånt andra inte stressas av så mycket? Har man autism har den funnits där hela livet men kan i vissa perioder av en liv bli tydligare dvs. man får en större nedsättning och det är då många får diagnos.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1251977 av Admin1
Aspergers kan få korta psykoser vid stress, som går över när stressen försvinner. Vid autism så har man ofta fler psykiatriska diagnoser t.ex ADHD, bipolär. Autism upptäcks oftast före 10 års ålder, medan schizofreni 20-25 år. Schizofreni i barndomen är ovanlig och drabbar bara 2 %.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251982 av memphis

Cider skrev: memphis, har det varit så sedan du var barn/så långt du kan minnas att du blivit stressad av sånt andra inte stressas av så mycket? Har man autism har den funnits där hela livet men kan i vissa perioder av en liv bli tydligare dvs. man får en större nedsättning och det är då många får diagnos.


Jo Cider, det har varit så ända sen barndomen. Jag var väldigt blyg också och gillade inte när det kom gäster, då gömde jag mig på rummet.
Mer
3 år 10 månader sedan #1252046 av Cider
Ångest och depression vid Aspergers beror ofta på att man inte passar in i sammanhanget man befinner sig i. Det kan vara så att man aldrig hittar ett optimalt sammanhang på denna planet.

Människors oförståelse och okunskaper, i teorin och praktiken, föder ofta psykisk ohälsa. Man kommunicerar olika och förstår inte varandra: missförstånd blir mer regel än undantag i kontakter med sjukvård och omsorg, skola, arbetsliv, familj och släkt. Det handlar ofta om över el underkrav i olika sammanhang. Samhället och även anhöriga kan vilja att man gör om sig dvs anpassar sig för att bli niormalfungerande.

Självmordsrisken hos aspergare brukar vara 90 % högre än hos vanliga. Mer liknande den vid schizofreni.