Kan man være schizofren om man aldri hatt hallusinasjoner?

Mer
3 år 10 månader sedan #1252411 av Admin1
Det finns schizofreni utan psykoser. Kallas för schizofreni simplex och domineras av negativa symptom.
  • dietcoke
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1252421 av dietcoke

Admin1 skrev: Det finns schizofreni utan psykoser. Kallas för schizofreni simplex och domineras av negativa symptom.


Intressant. Det är väl detta som ibland feldiagnostiseras som autism? :tänk
Mer
3 år 10 månader sedan #1252461 av mormor1
Hur vanligt är röster vid schizofreni?
Mer
3 år 10 månader sedan #1252463 av Richard
Jag har nog aldrig hört röster, men inbillat mig att mina telefoner o datorer är hackade o att jag är övervakad. Det är en form av paranoia, den blir svår om jag inte tar mina Haldol, då blir jag rädd också. Fast nu är jag bara diagnosticerad schizoaffektivt tillstånd.

Hypnagoga hallucinationer har jag haft, det är normalt, fast hypnapompa låter klart coolare...
Mer
3 år 10 månader sedan #1252464 av mormor1

Richard skrev: Jag har nog aldrig hört röster, men inbillat mig att mina telefoner o datorer är hackade o att jag är övervakad. Det är en form av paranoia, den blir svår om jag inte tar mina Haldol, då blir jag rädd också. Fast nu är jag bara diagnosticerad schizoaffektivt tillstånd.

Hypnagoga hallucinationer har jag haft, det är normalt, fast hypnapompa låter klart coolare...


Har du inte haft hallucinationer ska du inte ha schizoaffektivt. Jag skulle möjligen uppfylla kriterierna för vanföreställningssyndrom.
Mer
3 år 10 månader sedan #1252465 av Geta
Har egentligen inte heller röster. Kan tro att någon i min närhet säger något som hen inte sagt.