Hva er egentlig normale tanker/stemmer i hodet og hva er tegn på psykdom?

Mer
3 år 10 månader sedan #1251657 av Annanstans
Alle har jo tanker og stemmer i hodet hele tiden? Så hvor går egentlig grensen mellom når det er psykt og når det er normalt? Det er jo normalt å gå rundt å tenke typ sånn: "Hm, lurer på hva jeg skal ha til middag idag? Kanskje jeg skal ha poteter? Hm, nei jeg tror jeg tar spaghetti"., antar jeg.

Men hva med å gå rundt å ha opphetede "samtaler" med folk du kjenner inni hodet? Der du både svarer for deg selv og for den andre. Dette er negative samtaler som jeg blir sint av fordi jeg er sint på den personen jeg har samtale med.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251666 av Amandara
Jag har haft röster en gång. För mig var den helt utifrånkommande. Jag trodde att mina plågoandar hade lagt en bandspelare på taket.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1251676 av ingrid64marie
Har lärt mig vad det är nu, låter som inre röster, som det förklarats, en form av telepati, men som på riktigt inte är en verklighet, tror det kan vara så, men hör med experterna, de som har upplevelsen.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251688 av Nissegossen
Att andar finns ser jag som en realitet inte att det kommer från mig själv som någon sade till mig, tankepåsättning de finns där och påverkar en själv och försöker styra en. De flesta är mycket besvärliga och vill ingen något gott, gör inte något de säger i huvudet till dig då kan du begå självmord t.o.m mord. Skyll inte på dem om du gör något utav det.


Däremot finns alltid en från Gud, en som aldrig ljuger för dig och är såsom en ängel som hjälper dig, det kan visa sig att du som jag ville gå över gatan, det var något som sade stanna varpå jag han se bilen som klippt mig rätt på om jag gått över när jag stod i begrepp att gå över gatan. En annan gång satt jag i mitt dåvarande kök och i huvudet hörde jag om att ett krig skulle komma och jag hade 75% chans att överleva jag tänkte så stor slakt vill jag inte vara med om, reste mig till hälften när jag hör att sitt ned det jag var i begrepp att ta brödkniven och hugga mig själv, stopp sätt dig ned du rår inte för det. Jag stannade så och begrundade

Något senare började kriget i Jugoslavien.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 10 månader sedan #1251691 av Amandara
Mina tankepåsättningsröster pratar mest nonsens. Gå över på andra sidan vägen och sånt. Det klickar till i örat och då är det en förstärkning på att jag tänkt rätt, fast jag kanske inte alls gjort det. Ett tag var det gör si annars dör du. Gör så annars dör du. I början var jag livrädd men jag har vant mig och vet numer att det är nonsens.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251693 av Inwatto
Gränsen går väl vid att de inre rösterna är ett problem. Är det något uthärdligt kan man kalla det för att man är ett medium.

Kan inte minnas det finns någon diagnos enbart för att höra röster. Det är i kombination med annat som man får diagnosen schizofreni, t ex.

Prata inte med hat i munnen!