Taktila hallucinationer (känselhallucinationer)

Mer
3 år 6 månader sedan #1283390 av sodergardfia
Elisa, jag känner igen mig! Jag har samma problem, har mest hallucinationer som inte är röster. Har känt ett ”frö” i hjärnan, så tydligt att jag skulle kunna peka exakt var på hjässan det satt. Har senare istället haft en liknande känsla bakom höger pannben , fast ”större”, mer som att en tumör låg och skavde snarare än ett frö.
De hallucinationerna är borta nu när jag fått högre dos Olanzapin.
Den senaste typen av hallucinationer jag hade innan medicinhöjningen var att en ensam skalbagge kröp på mitt ben eller min arm , många gånger om dagen. Jag såg inte skalbaggen, men den kändes så tydligt att jag skulle kunnat peka.
Sen har jag haft lite mer diffusa hallucinationer av att hjärnan lider av kemisk obalans så att det liksom fräter eller ”känns giftigt” inuti huvudet. Periodvis kan jag känna mina känslor rent fysiskt så att jag kan peka ut dem på huvudet och säga ”jag är nervös DÄR”, ”jag har ångest DÄR”, ”det känns konstigt DÄR, så jag kan inte göra det jag ska”. Detta kan även kännas som ”elektricitet ” (som egentligen inte känns som en VERKLIG elstöt)/en kraft som låser kroppen så jag inte kan göra olika saker.

Jag har inte schizofreni, ”bara” asperger, ADHD och återkommande depressioner, men vid sidan av det har jag psykossymtom som jag medicinerar mot med Abilify och olanzapin. Min läkare har bara inte satt namn på dem. Jag antar att det har att göra med diagnoserna jag redan har.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1283400 av Nissegossen

elisa skrev: Hej, jag känner mig ofta "utanför" när jag pratar med andra med schizofreni för jag har bara hört röster ett fåtal gånger, jag får istället känselhallucionationer typ känner saker i huvudet, att mina armar inte är mina osv.
Ville bara se om någon annan känner igen sig i det här
Kram


Hej och välkommen! Att jobba i grupp med kroppskännedom tex rulla bollar på kroppen och få känna hur andra gör på en gör en nyfiken. Jag gick på kroppskännedom på den tiden för länge sedan på 70-talet. Ja, jag vet fyllde 70 år förra månaden men jag har aldrig haft hallisar av att någon tar på min kropp. Dock bör du pröva kroppskännedom genom den gymnast som är anknuten till din mottagning. Fråga om kroppskännedom det vore nog vara värdefullt för dig att genomgå det och de andra i grupp. Kanske sjukgymnasten gör det enskilt med dig eller någon annan du känner, kanske på mottagningen?

Kan rekommendera det. Du bör inte vara rädd för att någon rör vid dig. Tvärtom det är skönt när en annan rör dig ger dig tillbaka att samspel fungerar alla människor mår bra när en medmänniska vill en väl. Detta gjorde mig intresserad av massage har haft en bok i Reiki Massage
Jag vill dig bara väl.

stinasharmoni.se/reiki.html

Söksida om reiki metoden
www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00nGEH8...WNCEoQ4dUDCAY&uact=5

Får säga ring inte det kostar mycket pengar. De som tar pengar av dig, skippa dem, fråga hellre sjukgymnasten på mottaggningen om kroppskännedom det är förmodligen den man,kvinna som är sjukgymnasten på mottagningen eller kliniken du tillhör, annars begär en remiss till sjukgymnast för att få hjälp om du har hallisar bör du få hjälp att överkomma eventuell rädsla för beröring att en annan människa berör en och smeker en är skönt du måste få hjälp att inte känna eventuell rädsla, det är en fobi tillsammans med en terapeut med KBT kan få dig att slippa eventuell rädsla det är en fobi och mot det hjälper KBT samt att samtidig kroppskännedom lär du känna att beröring är skönt. Ta hand om dig, vännen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 6 månader sedan #1283409 av wasp
Tyckte jag hade en stirrande blick i ryggen 1986. Fick ligga på rygg i sängen i någon timme så släppte obehaget. Det hände gång efter annan under lång tid!
Mer
3 år 6 månader sedan #1283412 av Lejonhjärta
Jag får också ofta sådana slags hallucinationer.... Speciellt känslan av insekter som krälar innanför min hud. Känns äckligt!
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1283416 av Nissegossen
Farsan murade fasaden på min syster och svågers hus när de byggde eget hus min far var murare från grunden jag hantlangade åt farsan jag gjorde bruket i tombolan tappade ned det i skottkärran hanterade 50 kg säckar med cement 50 kg samt kalkbruk KC(21) någonting 14 år gammal och körde skottkärran på plank på baksidan där farsan murade tippade i bruk baljan då kunde jag ta paus. Ställde mig att titta på hur farsan murade jag var ju intresserad av hur han gjorde. Farsan sade du har onda ögon gå härifrån. Hade aldrig hört det förut höra ens egen far säga det när man är 14 år, jag blev ledsen jag ville ju bara lära mig hur han gjorde. Men senare förstod jag att det att jag ställde mig att titta gjorde att han kände hur jag tittade på hur han gjorde störde honom så till den milda grad att han inte kunde arbeta när jag tittade på hur han murade jag har hjälpt min far på flera byggen efter det och ja, jag utsatte inte honom lika intresserad som den gången men har sett hur han gjorde och därigenom vet jag hur han gjorde. Tex zoidar nu testar jag dig, hur murar man ett munkförband?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 6 månader sedan #1283419 av Geta
Här är ett band med nunnor: