sluta med medicinen

  • visan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4151 av visan
sluta med medicinen skapades av visan
Jag har i nästan ett års tid hållit på och "micklat" med min medicin. Satt ut de olika preparaten och så in igen. Blivit riktigt dålig några gånger men jag kan inte sluta experimentera. Det är nämligen så att jag tror att jag är förgiftad av alla piller. Min psykiater hummade bara när jag berättade det för henne. Hon sa inte att jag hade fel men kommenterade det inte. Så nu fortsätter jag. Just nu har jag börjat trappa ner risperdalen och zoloften och vaknar med ångest på nätterna. Det konstiga är att även om jag avskyr ångesten så känns det rätt åt mig på något sätt.
Finns det fler som inte kan låta bli att sätta ut och trappa ner och så?
Mer
19 år 6 månader sedan #4160 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sluta med medicinen
Det är väldigt vanligt hos alla som tar medicin att sluta med medicinen eller ändra doseringen. Ungefär 50 % av alla medicinkonsumenter gör så inklusive psykiskt sjuka. Det räknas som ett stort problem, som det samtidigt verkar svårt att göra någonting åt det faktiskt.

Tvärtom vad man kan föreställa sig och vad som framgår av debatterna har psykiatrin nog egentligen varit ganska hyfsad på att få de med schizofreni att ta sin medicin. Jag menar vanliga läkemedelskonsumenter gör man inget åt när de inte tar sin medicin.

Vid schizofreni får 30 % depåinjektioner för att de inte tar sina tabletter. Det finns också en del som får ta sin medicin på mottagning odyl eller får hämta medicin i färdiga dosetter. Det betyder att vid schizofreni får säkert majoriteten som inte tar sin medicin hjälp med det på olika sätt.

Själv har jag endast slutat att ta Propavan mot sömnen, eftersom jag tyckte jag fick biverkningar av det. Jag sover när jag börjat med Risperdal nästan lika bra utan Propavan faktiskt.
Mer
19 år 6 månader sedan #4168 av malik
Svar från malik i ämnet medecin
är det inte bättre att ta medecinen och mä bra istället för att vakna med ängest på natten ta din medecin har du någon anledning till att inte ta medcinen så som biverkningar tex
  • maya
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4279 av maya
Svar från maya i ämnet mixtra med medicin
Ja du, har varit tvungen att bli inlagd flera gånger pga att jag på eget bevåg ändrat eller slutat med medicinerna. Känner ofta liksom du att jag blir förgiftad. När jjag mår bättre tror jag inte att jag behöver medicin och slutar därför... Är så trött på allt detta... :cry:
  • Andreas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #4911 av Andreas
Svar från Andreas i ämnet sluta med medicinen

visan skrev: Jag har i nästan ett års tid hållit på och "micklat" med min medicin. Satt ut de olika preparaten och så in igen. Blivit riktigt dålig några gånger men jag kan inte sluta experimentera. Det är nämligen så att jag tror att jag är förgiftad av alla piller. Min psykiater hummade bara när jag berättade det för henne. Hon sa inte att jag hade fel men kommenterade det inte. Så nu fortsätter jag. Just nu har jag börjat trappa ner risperdalen och zoloften och vaknar med ångest på nätterna. Det konstiga är att även om jag avskyr ångesten så känns det rätt åt mig på något sätt.
Finns det fler som inte kan låta bli att sätta ut och trappa ner och så?


Förgiftad av Risperdal, det känner jag verkligen igen. Jag var övertygad om att läkarna ville "lobotomera" mig med Risperdal. Att jag skulle bli kroniskt IQ-befriad. Det var "deras mål". Kände mig bara sämre och sämre. Slutade äta den, men läkaren ville såklart att jag skulle ta den. Det tog mig 4 år att långsamt bli fri (någorlunda) från föreställningen att det är ett gift, som jag så bitskt sa till läkaren under det videodokumenterade samtalet. "- Tänker inte ta dessa j*vla piller, det är gift, jag blir korkad av dom."

Vändpunkten, jag fick ett återfall och dom ville ge mig Risperdal igen. Jag tvärvägrade förstås. Berättade hur det kändes. Jag fick en alldeles underbar medicin som heter Zyprexa. Den har hjälpt mig absolut bäst i hela mitt liv än något annat gjort. Inre ro, knappt några vanföreställningar och inga hallucinationer överhuvudtaget längre. Jag lider även av tics och tvång, vilket jag tycker Zyprexa har hjälpt mig lite med också. Åtminstone ticsen. Men tvångstankarna äter jag Paroxetin mot.

Jag tror att jag fick fel signaler om medicinen från början. Risperdal får inte ges till patienter under 15 år. Samma vecka jag fyllde 15 kallade läkaren mig till samtal. Han satte på videokameran och sa att jag hade två alternativ antingen äta den här Risperdal frivilligt eller så blir det tvångsvård. Kände mig oerhört frihetsberövad. Jag valde såklart den frivilliga vägen för LPT betydde även att jag fick lämna min familj för obestämd tid.

Slutsatsen är, att tvingas äta en medicin utan att själv vara motiverad eller ha någon insikt om att man behöver den - det går inte ihop.

Om någon psykiater läser detta så vill jag bara säga att så som denna läkare agerade funkar inte. Man måste ha förtroende för sin medicin - och det får man inte på detta sätt.

Mitt första inlägg här på Viska, hit kommer jag fler gånger, garanterat. Visste inte om den.

Kämpa på!

MVH,
/ Andreas.
Mer
19 år 1 månad sedan #9597 av liro01
Svar från liro01 i ämnet sluta med medicinen
Det ärtragiskt att du inte tar medicinen för din egen skull. Jag tror att slutenvården har en stor skuld till detta. De måste bli bättre på att förklara samt motivera så brukaren får en egen förklaring till varför han skall ta medicin. Sedan tror jag att man måste bli uppföljd av läkare så man inte har för stor dos. På längre sikt kan man ju pröva sätta ut om man vet vilka tidiga tecken på återinsjuknande kan vara. Fundera vad vill du bli av med ( vilka problem ) vilka preparat har hjälp dig ?mm. mm.
Skynda långsamt.