sluta med medicinen

Mer
19 år 1 månad sedan #10223 av maya
Svar från maya i ämnet sluta med medicinen

visan skrev: Jag har i nästan ett års tid hållit på och "micklat" med min medicin. Satt ut de olika preparaten och så in igen. Blivit riktigt dålig några gånger men jag kan inte sluta experimentera. Det är nämligen så att jag tror att jag är förgiftad av alla piller. Min psykiater hummade bara när jag berättade det för henne. Hon sa inte att jag hade fel men kommenterade det inte. Så nu fortsätter jag. Just nu har jag börjat trappa ner risperdalen och zoloften och vaknar med ångest på nätterna. Det konstiga är att även om jag avskyr ångesten så känns det rätt åt mig på något sätt.
Finns det fler som inte kan låta bli att sätta ut och trappa ner och så?


Jag har liknande erfarenheter! Har fått medicin, mått bättre, slutat på eget bevåg, blivit sämre = inlagd, börjat om, trott mig bli förgiftad, slutat när jg kommit ut osv... Det värsta är att det blir svårare och svårare för varje gång att få det att funka igen, iaf för mig. Ändå gör jag det. Vet inte varför.
Mer
19 år 1 månad sedan #10237 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sluta med medicinen
Jag tror att det är vanligt att många slutar med sin medicinering och särskilt i början. Till slut efter att ha mått dåligt många gånger och fått återfall brukar ganska många inse att de måste för sitt eget bästa ta sin medicin. Jag tror det finns några här som haft det på det viset. Det finns antipsykotika att få som depåinjektioner och det kan vara bra att använda om man vill minska risken att avsluta medicineringen på egenhand.
Mer
19 år 1 månad sedan #10463 av Kristina
Svar från Kristina i ämnet sluta med medicinen
Om medicinen verkligen tycks verka då och då eller i perioder, är det förstås svårare än som för mig.
Jag har fått diagnosen schizofreni, men tack och lov lyckats hålla mig utanför vårdapparaten i många års tid och även lyckats klara mig tillbaka in i samhället rätt bra. Jag var emot mediciner redan innan det hela bröt lös och den period jag tvingades ta neuroleptika blev jag bara deprimerad av biverkningar det gav (förutom att det, som jag ser det, inte hjälpte mig att bli fri från de psykiskt och fysiskt besvärande symptomen av schizofrenin). Jag klarar mig bra utan medicin, studier jag företagit mig har gjort hjärnaktiviteten bättre och bättre och fysisk träning har hjälpt upp koordination och enkelt positivt tänkande. Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver ha så stor tilltro till mediciner eller psykiatrisk vård. Men mina erfarenheter betyder ju förstås inte att alla mår bättre av att avstå från dem... Vi är ju så komplexa och olika.
Mer
19 år 1 månad sedan #10464 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet sluta med medicinen
Jag vill råda dig att inte sluta med medicinen och ändra dos eller mixtra. Jag själv tillhör de som har gjort det och ångrat det. Nu tar jag mina mediciner regelbundet för att inte bli sjuk igen....och gå miste om min ungdom.