Ärligt, vet jag inte.

  • Cissi
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4231 av Cissi
Svar från Cissi i ämnet Men...
Men ska man uppleva allt igenom dimma?


Ska tonåren va så? :neutral:

Tack för svaren!!
Mer
19 år 6 månader sedan #4411 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Ärligt, vet jag inte.
Vad är perceptionsstörningar?
Mer
19 år 6 månader sedan #4421 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ärligt, vet jag inte.
Ja, eller att sinnesintrycken för omvärlden är störda.

Jag läste förresten om schizoid personlighetsstörning att många med sådana besvär kände sig som de levde i dimma.
Mer
19 år 6 månader sedan #4423 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ärligt, vet jag inte.
Mycket av perceptionssvårigheterna tror jag
beror på att man är så skrämd och orolig.
När omständigheterna lugnar ner sig så är
det lättare att uppfatta saker och ting klokare.
Samtidigt får man inte tro att man alltid
uppfattar saker fel. Det kan finnas ett korn av
sanning i det hela.
Vid för många intryck och när det går snabbt
är det svårt att sortera.
Mer
19 år 6 månader sedan #4428 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ärligt, vet jag inte.
Man är ju känslig för outtalade budskap, kroppsspråk, dubbla budskap, lögner, osv... det tror jag gäller alla som mår dåligt, men speciellt om man är nära psykos.... men sen kan man spinna vidare på det som kanske bara var tvekan eller ett visst avståndstagande hos den man pratar med... och lägga in mycket mer, så att det blir nojigt...
Mer
19 år 6 månader sedan #4432 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ärligt, vet jag inte.
Jag uttryckte mig lite oklart jag menade att sinnesintrycken från omvärlden är störda och inte att omvärlden är störd, även om det också säkert kan inträffa t.ex. när man är inlagd.

Jag tycker att det ligger mycket i det Geta säger att perceptionsstörningarna kan vara situationsbetingade och t.ex. utlösas av stress och för mycket sinnesintryck.Jag tror nog att det är så för de flesta faktiskt.

Men perceptionsstörningarna kan nog psykologiskt vara jobbiga. Man får säkert dåligt självförtroende när man inser att ens sinnen kanske inte alltid hänger med. De flesta skulle nog behöva en slags stärkande psykologisk behandling. Ungefär i stil med de stärkande tonikum äldre personer förr intog.

PSR om du är väldigt sysselsättningskänslig, så är det nog viktigt att du har många intressanta hobbies och sysselsättningar. Jag rekommenderar att du skaffar dig kabel-TV. Det finns enormt intressanta program på Discoverykanalen, som jag gärna tittar på. Gamla fältherrar, slag, faraoner m.m. Det finns 4 olika Discovery kanaler att välja på. När jag inte har något speciellt för mig brukar jag titta på Discovery eller SVT24. Spela Memory är också bra för att träna minnet.