Kan ni också höra vad grannarna säger?

Mer
19 år 6 månader sedan #4254 av stefan
Jag kan inte bara höra att grannarna säger något utan jag kan också höra vad dom säger. Av innehållet förstår jag numera att jag hör fel, men tidigare gick jag på det här. Är det någon som känner igen sig?
Mer
19 år 6 månader sedan #4260 av Isa-Alise
Jo, det är lätt att det känns så.. folk runtomkring, på bussen, på stan...

Tycker att det hjälper om jag påminner mig själv om att jag inte är centrum av andras uppmärksamhet... de pratar troligen om nått helt annat... inte alls om mig....
Mer
19 år 6 månader sedan #4266 av Admin1
Ibland när datorn är avslagen kan jag höra att grannarna pratar. Det är enkelt att skilja hörselhallucinationer från grannars prat. Mina hörselhallucinationer har alltid bestått av en röst medan grannarnas består av minst 2 olika. Om man besväras av grannarnas tal kan man ha radion på med skvalmusik för att dränka deras prat.

Periodvis har jag haft problem när jag varit på stan att jag trott att folk jag passerat har pratat om mig. Jag brukade då intensivt försöka lyssna på vad de sa. Besvären försvann när jag använde en kognitiv beteendeterapi inriktad approach till det hela.

Jag frågade mig vad jag hade för bevis att de talade om just mig. Jag kom alltid fram att de kunde i princip tala om vem som helst. Sedan intalade jag mig själv att även om det var mig de talade om så spelade det ingen roll utan låt dem prata. Efter en tid försvann besvären helt, när jag gjorde så.
Mer
19 år 6 månader sedan #4272 av Lenore
Faktum är att jag tycker att det är värre när jag INTE hör grannarna.

Min ena granne är en ung tjej som brukar föra en del väsen. Spelar kassa Bonnie Tyler-låtar och SJUNGER MED, har en del ganska högljudda middagar etc. Men det är OK, för då vet jag att det finns en människa där på andra sidan väggen som lever ett liv, som skrattar, gråter, ser på TV och går på toa.

Min andra granne, också en ung kvinna, hör jag aldrig ett knäpp från. Det tycker jag är obehagligt. I svaga stunder så tror jag att hon sitter där inne med avlyssningsutrustning och spionerar på mig.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4343 av
Har också upplevt detta. Väldigt hemskt skulle jag säga!! Jag mår psykiskt dåligt av detta....
Mer
19 år 6 månader sedan #4391 av hj
Efter stambytet så har dom satt rören på utsidan av badrumsväggen,så nu hör jag ALLT grannarna gör... :skifta