Min röst

Mer
19 år 6 månader sedan #4690 av Aislinn
Min röst skapades av Aislinn
"Hur kunde du tro att någon skulle kunna älska dig. Som vanligt har du blivit totalt grundlurad jävla idiot. Jag begriper inte hur du kunnat bli så förbannat dum. Att du aldrig lär dig! Varför skulle han vara annorlunda? För att han fick dig att känna att du är värd något? Hur kunde du inbilla dig något så jävla dumt? Du vet ju att du inte är värd mer än ett par trasiga sockar som man sparat utifall att alla andra är i tvätten. Jag tycker du ska gå tillbaka till att låta vem som helst sätta på dig, du passar bra som leksak och du behöver inte inbilla dig att du har något värde. Du har alltid varit en liten slyna så varför sluta nu, varför ge upp något du är bra på? En ren naturbegåvning. Du dög inte. Du var inte bra nog. Han ville ha mer så han tog det utan en tanke på dig. Du är obetydlig. Jag hatar dig. Du är en skam för oss andra och tro inte vi kommer förlåta dig för att du mördat vårt barn! Du tänker ju bara på dig själv hora! Och nu är du så satans naiv att du tror att han skulle ändra på sig för din skull. Ledsen tösen men du är verkligen skrattretande. Din svaghet är rent pinsam. Du är så jävla dum att det är synd om dig! Folk skrattar åt dig, jag med. Du är inget annat än ett misslyckande och du borde fan aldrig blivit född. Fy fan för dig din patetiska lilla nolla!!"


Vad säger man i försvar till någon som är så arg på en?!! Just nu mår jag rätt hyfsat men så fort något händer börjar hon igen, orkar inte.
Mer
19 år 6 månader sedan #4700 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Min röst
Det finns ett nätverk för rösthörare som har träffar där man hjälps åt att lära sig handskas med sina röster. Det heter Rösträtt. Du kan få mer information om det via RSMHs hemsida <!-- w --> www.rsmh.se <!-- w --> Det finns också böcker om att höra röster på hemsidan som kan vara till hjälp.

Jag har lärt mig säga ifrån till mina röster, och kan numera strunta i dem. Men i början var det svårt, då kunde rösterna bli värre när jag gick emot dem. Jag fick bygga upp min självkänsla först, gå emot bilden av mig själv som värdelös, innan jag kunde mildra rösterna.
Mer
19 år 6 månader sedan #4702 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min röst
Det som är besvärligt enligt min erfarenhet är högljudda röster. Viskningar vid t.ex. sänggåendet är oftast inga problem.

Rösthallucinationer kan utösas av stress, som kan vara för mycket eller för lite stimulans. Det gäller att hitta balans i vardagen och att lära sig stresshantering är nog väldigt nyttigt.

Det finns självhjälpsråd om vad man kan göra för att motverka röster och stress:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... 5-stressad

Ett tips som kan lindra är att entonigt nynna Mmmmm, när man hör röster.

Om rösterna kommer vid sänggåendet så tycker jag att ligga på sida med höger öra tryckt mot kudden hjälper. Hjälper inte detta pröva vänstra.

Isa-Alises råd om självhjälpsgrupper är väldigt bra. Det tycker jag att du skall pröva. Så här skriver de om grupperna:

Även vanliga människor finns, som kan höra röster. RSMH har självhjälpsgrupper och nätverk för rösthörare där man avdramatiserar, belyser och ger människor verktyg för att bemästra sina röster. Att höra röster kan tolkas och hanteras på olika sätt. Genom samtal kan t.ex. förklaringar och mönster upptäckas som dämpar oron, välja strategier, organisera, strukturera och behärska rösterna. Erfarenheter visar att dessa metoder är bra för att stödja människor som hör röster.
www.rsmh.se/sjalvhjalp.htm
Mer
19 år 6 månader sedan #4704 av Aislinn
Svar från Aislinn i ämnet Min röst
tack
Mer
19 år 5 månader sedan #5293 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Min röst
Jag hör röster, eller en röst, som verkar ha samma idé som din... .?
Jag låter den hålla på. Låtsas att det är ett litet, trumpet barn som bara gnäller, liksom.
Försöker inte skjuta den ifrån mig, samtidigt som jag inte heller greppar den. Bara låter det rinna av.
Jag mäker att ju mer jag bekämpar den, desto mer energi sätter den i med. Om jag bara mer har inställningen att: okej, jag sätter mig ner och lyssnar på vad du har att säga, kör på. Men jag har annat att göra, så säg till när du är klar.
Inte köra iväg den, utan snarare sätta mig lite i överläge, hur ska jag säga?
Den här metoden har jag utvecklat, och nu efter flera år så besväras jag inte av rösten. Den är där, men den betyder inget. Det känns inte som om det den säger spelar någon roll, det är mest just som ett litet gnälligt barn som jag har tålamod med då och då.
Men för det mesta kan jag nu säga åt den att gå sin väg. Att jag inte har tid, kom tillbaka någon annan gång.

Det kan låta som om jag simplifierar det, men det gör jag inte. Det är jättesvårt att öva upp det här, men däremot tyckte jag att jag ganska snabbt märkte framsteg när jag började.
Pröva om du vill, det är mitt sätt och behöver inte vara det enda...

lycka till.
Mer
19 år 3 månader sedan #7306 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min röst
Återhämtningsprojektet har börjat med bra information om röster. De har också ett forum för problem med röster. Jag läste just där att 2 % av befolkningen hör röster, men det är bara ett problem för en tredjedel.
www.aterhamtning.se/voices.htm