hur ska ja veta?!

  • n.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #4994 av n.
hur ska ja veta?! skapades av n.
dom säger att ja bara inbillar mig! inget av det existerar på riktigt! det ja hör.. det ja ser.. de är bara inbillning.. inget är äkta...
vad vet dom om det?! de är ju bara läkare! kan inte veta vad ja går igenom.. kan inte veta hur det känns..
hon tog så illa upp... hon ja går till för o prata med..
hon säger att ja gör de hemskaste saker man kan göra mot sig själv! hon säger att ja mår dåligt för att ja vill må dåligt! att ja inte sover för att ja inte vill sova. för att ha nåt att skylla på när allt går åt skogen... att ja inte äter för att må dåligt...
tänk om hon har rätt?! ja gör mig illa.. skär mig, slår mig, river mig, bränner mig.... vill att det ska göra ont! mår så mkt bättre när det gör ont! tänk om ja gör allt annat för o må dåligt oxå?!
rösten... kan det vara mina tankar?! det kan inte vara så... kan bara inte... hur kan man tänka så illa o sig själv?! hur kan man hata nån så mkt?? varför skulle ja göra så mot mig själv?! ja förstår inte...
om ja gör allt sånt för o må dåligt, tänk om ja inbillar mig andra saker oxå. tänk om ja lagt in minnen i huvet för att ja vill ha nåt att må dåligt över?! kanske dog han aldrig!! kanske tror ja det bara för att ha en anledning att må dåligt.. kanske blev ja aldrig våldtagen... ja kanske bara inbillade mig att kläderna var sönderrivna o smärtan var säkert lika inbillad den med!... kanske lämnade mina föräldrar mig aldrig. tänk om det var ja som lämnade dem?! tänk om de fortfarande finns här?! ja kanske bara tror att ja står ensam..
ja tror ja blir galen!!!!!!!
hur vet man vad som är verklighet o vad som är tankeverksamhet när både det man hör o ser sägs vara inbillning?!
ta mig härifrån.. ta mig ur min kropp!! vill inte vara jag! vill inte vara nån!! klarar inte av att höra det ja hör... klarar inte av att se vad ja ser... det måste sluta! få det att sluta!!!!!!!
händer det för att ja vill att det ska hända?! mår ja såhär för att ja vill må så?! vad är det för fel på mig?! vad är det för fel....
Mer
19 år 5 månader sedan #5024 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hur ska ja veta?!
Du verkar ha det väldigt jobbigt. Först är det viktigt att ha ett antipsykotiskt läkemedel, som fungerar. Alla är ungefär lika bra utom Leponex som är bäst särskilt om man får dålig effekt av andra preparat. Jag vill minnas att Berny Pålsson i boken Vingklippt ängel slutade att skära sig när hon fick Leponex.

Vid ångest, depression och tvångstankar finns andra läkemedel, som har effekt, som man kan få om man säger till

Psykologiska behandlingsmetoder, som kognitiv beteendeterapi minskar symptom lika effektivt, som antipsykotika. De ger effekt även om man får dålig effekt av läkemedlen. Patientutbildning minskar också symptomen.

Även andra saker är viktiga för att må bra. Rikligt med sömn, motion och tillräckligt med mat.

Det finns också självhjälpsråd på sajten om olika saker t.ex. röster:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

RSMH har också självhjälpsgrupper där man kan få stöd och förståelse från andra som har samma problem
www.rsmh.se/sjalvhjalp.htm

Vilken behandling har du fått mot dina problem?
  • n.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #5800 av n.
Svar från n. i ämnet hur ska ja veta?!
ja orkar inte längre!! klarar inte av det här. ja måste ut ur min kropp! måste ut.. finns bara ett sätt. min kropp måste dö!
när ja vaknade imorse var min impuls att ja får ta livet av mig. låg där o tänkte i flera timmar o kom fram till ett beslut -ja ska ta livet av mig!
lustigt nog stod det i mitt horoskop att ja "fattat ett bra beslut, men ändå tycks ha dåligt samvete, vilket ja inte borde!" tar det som ett tecken. det är ett bra beslut ja fatttat! o ja ska inte känna dåligt samvete. ja vet ju att alla kommer få det bättre om ja försvinner. ja ställer bara till problem...
om en vecka e ja ensam hemma. gyllene tillfälle! ja kan städa undan så de slipper göra de o sen kan ja somna in med gott samvete...

vet inte varför ja skriver dehär... sorry.. va bara tvungen att få ur mig det... förlåt! förlåt...
Mer
19 år 4 månader sedan #5801 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet hur ska ja veta?!
Precis som du skriver kände jag i förrigår, jag skärde mig i benet, jag tänkte skära vid pulsådern, jag höll ut hela natten med ångest, grinande, skakande, jag visste att jag skulle till psykologen nästa dag så då kunde jag lika gärna försöka hålla ut till det. Jag vet hur det känns, och jag vet hur det känns att bara vilja försvinna, bli ett med väggen för att man har sån ångest, det viktigaste för mig som gjorde att jag fick lite hopp var mitt samtal med psykologen. Hoppas du hittar någon du kan prata med. kram
Mer
19 år 4 månader sedan #5804 av ninni
Svar från ninni i ämnet får det bättre!
nej, nej och nej, ingen får det bättre om du försvinner för gott. Tänk på att sjukdomen blir bättre med åren och tänk på vilkea samvetskval dina närmaste skulle få!
Det gäller att härda ut, inte ge efter, så gjorde jag, jag gav inte efter, lät inte min ångest få bestämma. Och i dag mår jag bra och det kommer du också att göra en dag, lita på mig!!!!!

ninni
Mer
19 år 4 månader sedan #5812 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hur ska ja veta?!
Sök hjälp! Försök få någon att prata med.
De flesta som vill ta sitt liv har depression. En sjukdom som går att behandla.
Så här på hösten när det börjar bli mörkt och kallt drabbas ganska många av depressioner.

Vid schizofreni och problem med självmord kan antidepressiva vara till stor hjälp, men också antipsykotikat Leponex, som verkar minska risken för självmord med 80 %.

De två första åren av schizofreni är värst, sedan blir det lättare och lättare att leva. Efter 5 års sjukdom har de flesta förbättrats, men jag vet att förbättringar kan inträffa långt senare också t.o.m så att man kan börja arbeta.

netdoktor.passagen.se/haelsa/fak ... mord.shtml
www.metanoia.org/suicide/