Paranoia!

Mer
17 år 1 månad sedan #69492 av ThinkTank
Paranoia! skapades av ThinkTank
Nu när jag skrivit så mycket om min första psykos då jag var paranoid börjar jag tänka lite i de paranoida banorna igen! Att barndomsovänner skulle vilja mig illa! Jag är verkligen paranoid men den här gången ska jag hålla mig på rätt sida! Jag har inga bevis för det - alltså strutar jag i det och kollar lite på Ali G istället! Vad tycker ni :)
Mer
17 år 1 månad sedan #69496 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Paranoia!
Det blir lätt så att man mår lite dåligt när man har berättat om sina erfarenheter... då behöver man vila och återhämta sig en stund...
Mer
17 år 1 månad sedan #69499 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Paranoia!
Jo exakt. Det farliga är att man kan komma in i gamla tankebanor igen men nu har jag bestämmt mig hur jag ska tänka. Det är det här som jag skrev alldeles nyss: jag har inga bevis för X alltså är det inte så.

Jag har inga bevis för att mina barndomsovänner vill döda mig alltså är det inte så.
Jag har inga bevis för att jag befinner mig i fara - jag befinner mig inte i fara.

Synd att jag inte kommit på den här tekniken då jag fick min första psykos. Den var ganska jobbig att skriva om då den var plågsam på ett annat sätt än min andra psykos.

Min första psykos byggde ju också på vanföreställningar, det är det jag har börjat inse. Däremot inte på lika direk iögonfallande vanföreställningar som min andra psykos - då jag dessutom hörde röster.

Men visst var det vanföreställningar att folk var ute efter mitt liv. Och det var vanföreställningar att jag var i fara i min lägenhet. Det var en vanföreställning att min exflickvän ville mörda mig. Det var en vanföreställning att jag blev drogad när jag fick mitt paranoida anfall. Det var en vanföreställning att jag befann mig i någon som helst yttre fara under min semester. Allt var vanföreställningar och den ända fara jag befann mig i var att jag var psykotisk - nästa gång jag känner av psykotiska tecken ska jag direkt kontakta vården om det.

Men det var vanföreställningar, allt det jag skrev om, lika mycket som vanföreställningen att jag styrde allt som stod i tidningarna och styrde hela världen. Det var lika mycket en vanföreställning att någon var ute efter mitt liv som att jag kommunicerade telepatiskt med vänner och kändisar.

Jag har verkligen haft många vanföretällningar, framförallt om man räknar med alla vanföreställningar från min första psykos
Mer
17 år 1 månad sedan #69526 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoia!
Jag tror att du är på rätt spår när du söker efter bevis på att de paranoida idéerna är fel.

När du får en paranoidtanke skriv ner den på ett papper och skriv sedan också ner de bevis och motbevis som du har för att den tanken är sann.

Granska och värdera bevisen och formulera sedan en ny tanke som stämmer överens med bevisen som du har. Jag hade lätt paranoia ett tag och den försvann, när jag hållt på så där ett tag.

Antipsykotika brukar också ha effekt mot paranoia.
Mer
12 år 3 dagar sedan #477213 av Mentio
Svar från Mentio i ämnet Paranoia!
Admin1,

Jeg har paranoid schizofreni.Skal man bytte psykose medisin hvis man er lätt paranoid pa den medisinen man har??
Er vanskelig på jobben, har tenkt i ett års tid at det er 4 personer der som ikke vil meg godt, det er vanskelig og være isammens med de personene og jeg har tanker om å slutte.
Har økt Risperdal til max(6mg) og det blir ikke bedre, bør man da bytte medisin?
Mer
12 år 3 dagar sedan #477241 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoia!
Hej och välkommen till viska! Nabon är alltid välkommen!
Jag tror att du vill ha svar från Admin, så jag överlåter det till honom.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum