Mitt andra psykosinsjuknande...

Mer
17 år 3 dagar sedan #70896 av ThinkTank
Mitt andra psykosinsjuknande var verkligen läskigt. Det var som en film. På bara någon dag gick jag från att vara frisk och inte tro på konspirationer etc. till att verkligen tro att det fanns en konspiration.

Allt började med att jag inte var helt frisk från min första psykos. Jag förstod nog inte fullt ut hur många vanföreställningar jag haft. I vilket fall som helst så började jag tro mer och mer att min förra psykos inte varit en psykos. Jag började tro att jag aldrig varit sjuk och därigenom började jag återigen tro på mina gamla psykotiska tankar.

En dag då jag stod ute i trädgården och försökte predika ungefär, jag hade nämligen för mig, eller fick efter detta tal för mig, att jag var en hjälte som återvände. I vilket fall som helst så stod jag ute och talade i trädgården och plötsligt började det regna och jag mådde mycket bättre - vilket jag såg som ett tecken på att de som försökte göra mig illa minskat sitt tryck genom regnet. Det är svårt att förklara men jag hade en slags msagisk tro just då. En slags religiös tro. I vilket fall som helst ledde allt detta till en psykos.

Då jag stått ute och talat i trädgården, jag hörde då inga röster men jag trodde att det var massa folk med mikrofoner som lyssnade på allt jag sa, så gick jag in för att se på friidrottsvm med min familj. Jag kommer ihåg hur massor av stjärnorna grinade, något jag såg som ett tecken på att de signalerade till mig att de accepterade mig som hjälten. I vilket fall som helst så blev jag mer och mer psykotisk efter detta och började tro att alla som talade på radion talade till mig och att all musik på radion var skriven för mig. Med andra ord att jag vara hela världens mitt. Det var en ganska behaglig psykos om man jämför med min första - då jag inte konstant var rädd utan snarare såg mig själv som en hjälte. I vilket fall som helst så var det inte så kul att man vill ha en till.

Men när jag tänker tillbaka på alla dessa minnen så känns de så verkliga och jag tror att den största risken att jag skulel sjukna in i en till psykos är att jag börjar tro på dem igen...
Mer
17 år 3 dagar sedan #70912 av ThinkTank
Ibland känns det som om jag är väldigt nära att börja tro på de gamla psykosminnena nämligen. Jag vet ju att de bara är vanföreställningar och att jag var sjuk när jag hade dem... att det fanns konspirationer som pratade med mig genom radion t.ex. eller att alla på tv var en del av en konspiration som pratade med mig.

Eller att jag var en stor hjälte som återvände... men särskilt det här med att jag var förföljd. Allt var vanföreställningar. Jag var aldrig i fara. Jag var aldrig förföljd. Det fanns aldrig några konspirationer. Det var aldrig någon som hörde då jag "höll mina tal" i trädgården - förutom möjligtvis någon granne so förmodligen verkligen undrar vad jag håller på med.

Men det kändes så verkligt då det började regna och jag mådde bättre. Det kändes så verkligt då jag höll mitt tal. DÅ alla grinade på TV och hyllade mig. Men allt detta var vanföreställningar och min största risk att sjukna in är som sagt att börja tro på dem igen. Det gäller nog att fortsätta äta sin medicin. Eller få den injicerad dvs.
Mer
17 år 3 dagar sedan #70916 av Isa-Alise
Jobbigt att tro att man har en upphöjd uppgift som att vara hjälte... och paranoia är urjobbigt... fint att du mår bättre nu och kan ta din medicin regelbundet...
Mer
17 år 2 dagar sedan #70973 av ThinkTank
Ja, jo jag tar medicinen regelbundet och jag antar att den hjälper mig att inte få en ny psykos :)
Mer
17 år 2 dagar sedan #70980 av ThinkTank
Men det finns ju ändå en risk att jag sjuknar in med psykos igen... Förmodligen då på grund av paranoia eller för att jag tvärt slutar med medicinen eller nåt. Det troligaste är nog att jag kommer in i mina tidigare mönster igen och börjar tro på tankar jag haft tidigare.

Jag fick ju en slags religiös tro under min förra psykos, i kombination med att jag inte trodde att jag någonsin varit sjuk. Det skulle ju kunna hända igen, men troligast är nog att jag börjar tro på gamla psykosminnen :(
Mer
17 år 2 dagar sedan #71042 av ThinkTank
Men hur började allt från början? Hur kunde jag få en psykos överhuvudtaget... jo min första psykos började med paranoia. Att jag trodde att jag varit förföljd etc. Vad kunde man då gjort för att förebygga denna paranoia`? Se till bevis. Om jag inte har några bevis som polisen och vården godtar som bevis för att jag befinner mig i fara utgår jag från att jag inte är i fara.

Min andra psykos började med en slags religiös tro i kombination med att jag började tro på tidigare psykosminnen. Vad kunde man då göra för att förebygga denna? Se till att inte tro på tidigare psykosminnen är en början. Inte tro på saker som verkar annorlunda så länge man inte har bevis för att det är så är en annan sak....

men det är svårt... jag fattar knappt hur jag kunde få min andra psykos. Den är som en dröm, så otroligt svår att tro på och så låter den direkt som en vanföreställning, man hör att det är en vanföreställning.

Min första psykos var också en vanföreställning, det är det jag måste inse. Det var en vanföreställning att jag var förföljd, det var en vanföreställning att det var folk inne i min lägenhet - det var ingen inne i min lägenhet. Jag var inte förföljd. Jag var aldrig i livsfara. Det fanns ingen superintelligent, ondskefull konspiration. Det var aldrig folk som testade mig. Det var aldrig folk som övervakade mig. Jag var psykotisk.