Paranoia...

  • no_trust
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #6094 av no_trust
Paranoia... skapades av no_trust
Hej gott folk....är ny här.

Har besvärats av paranoia en längre tid ...8 år ungefär. Hur som helst...undrar lite över hur ni som också lider av vaneföreställningar klarar er vardag? Isolerar ni er mycket eller e jag ensam om det. Har varit sjukskriven i snart 3 år (är 21)...börjar undra vad det kommer bli av mig då jag inte kommer nån vart...det sket sig i gymnasiet så jag blev tvungen att hoppa av. Funderar på att börja äta antipsykotiska igen då de börjar bli för jobbigt. Gick upp runt 25 kilo sist och det var ett helvete. Om nån kan svara på hur exakt antispykotiska medel leder till viktökning så vore det schysst. Och är det så att om man sköter sitt ätande, rör på sej osv, så kan man undivka viktökning överhuvudtaget? Vore tacksam för svar från nån som vet. Sköt om er.
Mer
19 år 4 månader sedan #6112 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoia...
Välkommen!

Ganska många har problem med paranoia här och för en del leder det till isolering pga av rädsla. Det finns självhjälpsråd hur man själv kan motverka paranoia. Man skall försöka bevisa för sig själv att idéerna är felaktiga.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... n-paranoia

Viktökning är särskilt ett problem för Leponex och Zyprexa. Problemet är värst de 4-6 första veckorna. Det sägs att viktökningen kan motverkas med diet och motionsråd till 80 %, men bara 50 % brukar klara av att följa råden. När man tar ett antipsykotikum som kan ge viktökning är det klokt att väga sig regelbundet för att följa hur stor viktökningen är.

Idag brukar man vid stor viktökning använda Zeldox, som ger praktiskt taget ingen viktökning alls. Ett annat alternativ är Abilify, som ger lite mer viktökning än Zeldox.

Vad som exakt orsakar viktökningen är nog inte känt. De preparat som ger viktökning brukar ofta ge trötthet, som biverkan. För Leponex verkar en nedbrytningsprodukt norklozapin bidraga till viktökningen.
Mer
19 år 3 månader sedan #7284 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoia...
Suck! Man är ju inte schizofren för intet. Admins server blev ju hackad.

Nu känns det som om min dator är hackad. Och vet ni vad som hänt? Jo, jag hittade viskas snabblänk på mina favoriter, jag själv har inget minne av att jag har lagt dit den. Jag går in på tidigare, vilket är lika enkelt.

Sedan har Isa-Alises namn hamnat där jag skall logga in på internet!?. Jag fattar ingenting. Jag har varken gjort det ena eller det andra.

Men jag tar det hela med gott mod, jag har inget som helst att dölja på min dator. Men det finns ju en annan här hemma som använder datorn men vi har separata uppkopplingar, och separata personliga inställningar (WindowsXP) Vi brukar inte gå in på varandras sidor.

Så jag undrar vem!?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #7285 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Paranoia...
Dagen efter att Viska blev hackad dök det upp ett konstigt mejl på min privata hotmail, men jag tog bort det utan att öppna det.... Allt verkar fungera som vanligt för mig.... Jag har inte skickat något annat än ett par personliga meddelanden till dig, internt här på Viska, och de har du redan svarat på...

Men om nån går in och hackar en sajt får de säkert fram mejladresser och sånt som är kopplat till ens inloggning.... Internet är inte privat, det är en öppen kommunikation...

Hoppas att dina datorproblem löser sig....
Mer
19 år 3 månader sedan #7286 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoia...
Jag har också varit oroad över hackers, men jag använder brandvägg för att skydda mig. Jag kollar brandväggens funktion på sajten grc.com/ där det finns en funktion som heter Shields up!, som kollar brandväggen.

Det du berättar låter inte som en hacker varit framme utan det finns nog naturliga förklaringar till det. Jag brukar också en gång i veckan kolla datorn med ett antivirusprogram för att hitta datavirus. Jag har också stärkt säkerheten på sajten något för att skydda den från hackers.
Mer
19 år 3 månader sedan #7287 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoia...
Tack för svaren! Jag bryr mig egentligen inte så mycket, jag är rätt luttrad vid det här laget. Men ni skall ha tack för att ni är så öppna!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum